مسیر جدید کریدور غلات روسیه از سرخس می گذرد

روسیه در راستای طراحی مسیر جدید صادرات غلات به دنبال این است که با همکاری شرکای ایرانی ترمینال‌های غلات و کانتینری در منطقه ویژه سرخس احداث کند تا از این طریق ارسال غلات از روسیه به ایران تسهیل شود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از منابع خبری روس، در هفتم آذر ماه سال جاری نشست فعالان اقتصادی روسیه و خراسان رضوی در مسکو با امضای تفاهم‌نامه‌ فعال‌سازی کریدور زمینی غلات توسط روسیه و ترانزیت آن از مسیر ایران و منطقه ویژه اقتصادی سرخس به پایان رسید. هدف از ساخت این کردیور ایجاد هاب غلات در منطقه سرخس و توسعه صادرات محصولات غلات روسیه به ایران و کشورهای اطراف ایران است.

با توجه به این توافقنامه که اخیراً بین شرکت تولید و صادرات EPT LLC روسیه و شرکت بازرگانی و لجستیک ایرانیان اوراسیا به امضا رسید، والری دوبروفسکی معاون مدیرعامل توسعه استراتژیک و اجرای پروژه‌های اولویت‌دار شرکت تولید و صادرات روسیه خبر از ساخت یک پایانه غلات و یک ترمینال کانتینری در منطقه ویژه سرخس داد که طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۷ میلادی آماده بهره‌برداری خواهد بود. ساخت راه آهن رشت-آستارا، به عنوان بخش پایانی کریدور شمال-جنوب که محور همکاری های حمل و نقلی ایران و روسیه است، نیز طبق گفته‌های مسئولین دو کشور همزمان با بهره‌برداری از این ترمینال‌ها به پایان خواهد رسید.

شرکت تولید و صادرات روسیه که جزء گروه تجاری «کریدور زمینی جدید غلات» است، در نظر دارد در طول سال‌های ۲۰۳۵-۲۰۲۴ میلادی به میزان ۲۶ میلیون تن غلات به ایران صادر کند. طبق پیش‌بینی‌ها، هزینه ساخت ترمینال غلات در شمال-شرقی ایران ۱۰ میلیارد روبل و ترمینال کانتینری ۷ میلیارد روبل برآورد شده است.

پیشتر کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو گفته بود که ایران تنها کالاهای اساسی خود مانند گندم، جو، ذرت، روغن و نهاده‌های دامی را از روسیه وارد می‌کند که این مساله با توجه به فاصله کوتاه میان دو کشور نسبت به واردات از کشورهای دوردست در آمریکای جنوبی بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.

پیشتر ولادیمیر کاشین رئیس کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه نیز گفته بود: بنا بر توافق سران دو کشور، ایران به قطب ترانزیت غلات تبدیل می شود و تکمیل کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در همکاری های دو کشور در این راستا خواهد داشت.

قرار گرفتن مرزهای ورودی استان خراسان رضوی در مسیر خط ریلی شاخه شرقی کریدور شمال – جنوب موقعیت ممتازی را برای منطقه ویژه اقتصادی سرخس فراهم می‌کند.

پیش از این، مقام های دو کشور از اراده تهران و مسکو برای بهره گیری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب در همه عرصه ها از جمله حمل غلات سخن گفته اند. موضوع شتاب‌بخشی به تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال-جنوب نیز در آخرین سفر دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی به مسکو در ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲ بخش مهمی از مذاکرات وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود.

کد خبر 69799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =