سیستم‌های نظارتی بورس هوشمندتر شده است

رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به نهادهای متخصص در بازار مجوز داده تا سهامداران و سرمایه‌گذاران از تخصص آنها در بازار تخصصی بهره‌مند شوند و سیستم‌های نظارتی قابل قیاس با گذشته نیست و هوشمندتر شده است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، محمد حسین‌پور درباره پدیده سیگنال فروشی در بورس و اینکه بحث استفاده از خدمات مالی یا مشاوره سرمایه‌گذاری (سیگنال فروشی) در مقررات سازمان پیش بینی شده است، اظهار داشت: با مطالعه تطبیقی روی تمام بورس‌های دنیا، می‌توان شاهد مقررات خاص همه کشورها مربوط به مشاوره سرمایه‌گذاری به اقتضای شرایط بازار و همچنین بازیگران و فعالان آن بود.

وی افزود: در ماده ۴۹ قانون بازار جمهوری اسلامی، پیش‌بینی شده افرادی که خواهان فعالیت در این زمینه هستند باید از سازمان بورس مجوز فعالیت دریافت کنند. این موضوع به خاطر حفظ کیان و سلامت بازار است و فعالیت‌ها باید به شکلی قانونمند و منظم انجام شود.

فهرست نهادهای دارای مجوز در سایت سازمان

به گفته حسین پور بحث توصیه به خرید و فروش و نگهداری اوراق بهادار، اظهار نظر راجع به روند قیمت و روند عرضه و تقاضای بازار و اظهارنظر راجع به ارزش و یا قیمت اوراق بهادار در دستورالعمل مشاوره سرمایه‌گذاری دیده شده و در قاون بازار هم در فصل ششم جرم‌انگاری شده است.

رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه افزود: اکنون سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌توانند به اشخاصی که دارای مجوز تحت نظارت سازمان هستند مراجعه کنند، چرا که لیستی از نهادها از سوی نهادناظر در سایت سازمان بورس کاملا قابل مشاهده است.

فرهنگ‌سازی برای جلب اعتماد عمومی

حسین‌پور گفت: طبق مصوبه نیاز است افراد فعال در حوزه مشاور سرمایه‌گذاری، مقادیری از حداقل‌ها را داشته باشند تا اعتماد عمومی به سمت آنها جلب شود.

رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه با تاکید به اینکه سازمان بورس به سمت و سوی تسهیل‌گری برای فعالان حوزه مشاوره سرمایه گذاری و در جهت درست و مدیریت شده آن حرکت می‌کند، اظهار داشت: باید به سمت فرهنگ‌سازی در این زمینه حرکت کنیم و افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری در یک بازار تخصصی هستند باید قبل از ورود به آن بازار، مشاوره گرفته و سپس وارد فضای بورسی شوند.

وی افزود: افراد در صورتی که دانش و تخصص کافی نداشته باشند، نباید به صورت مستقیم مبادرت به خرید سهام و یا اوراق بهادار کنند؛ چرا که سازمان به نهادهای متخصص در بازار مجوز داده تا سهامداران و سرمایه‌گذاران از تخصص آنها در بازار تخصصی بهره‌مند شوند.

سیستم‌های هوشمند

حسین‌پور گفت: بازار سهام نسبت به گذشته عمق زیادی پیدا کرده است و سازمان به سمت بروزرسانی‌ها حرکت کرده است، به طوری که در حال حاضر سیستم‌های نظارتی قابل قیاس با گذشته نیست و هوشمندتر شده است.

وی مطرح کرد: رویکرد اصلی سازمان بورس نسبت به مشاوره سرمایه‌گذاری پیشگیرانه و حمایتی است و دلیل برخورد با فضای مجازی به حفظ سلامت و کیان بازار و کلیت آن برمی‌گردد. به طور قطع، سیاست سازمان بیشتر حمایتی است و به طور حتم از تحلیل‌های خوب در بازار حمایت می‌کند.

وی درباره اینکه سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه در ارتباط با سهامداران خرد و گزارش‌های مردمی است، این سامانه، ۲۴ ساعته بوده و گزارش‌های مختلفی را در حوزه‌های تخصصی و بازار دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: حوزه سامانه رصد هوشمند فضای مجازی نیز گزارش‌ها را دریافت و بررسی می‌کند و در صورت نیاز و مشاهده تخلف، نخست تذکر لازم را داده و اگر تخلف و خلاف در حوزه مقرراتی باشد، مجبور به برخورد است.

حسین پور با بیان اینکه کانال‌ها و ادمین‌ها شناسایی و معاملات رصد می‌شوند، اظهار داشت: در سامانه رصد هوشمند فضای مجازی که اخیرا راه‌اندازی شده به سمتی رفته ایم که دیتای معاملات با داشبوردهایی که در سامانه نظارتی است و با دیتای افراد در فضای مجازی مرتبط شده و معاملات از سوی سیستم رصد می‌شود.

رویکرد تسهیل‌گری و پیشگیرانه است

وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده سیگنال از سوی افراد و کدهای آنها، در ابتدا معاملات ابطال شده و سپس بررسی‌های لازم برای آن انجام و به صورت مستند برای واحد حقوقی ارسال می‌شود تا در صورت وجود تخلف و جرم صورت گرفته رسیدگی‌های قانونی برای آن انجام شود.

حسین‌پور تاکید کرد: مردم باید به شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی که لیست آنها در لیست سازمان بورس است مراجعه کنند.

رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه از تقدیم پیش‌نویس به روز رسانی شده قانون بازار برای تصویب به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی یادآور شد رویکرد سازمان تسهیل‌گری و پیشگیرانه است و به این سمت رفته مقررات را تسهیل کند. مردم باید به سمت ارتقای دانش حرکت کنند و در صورت علاقه به معاملات، براساس تحلیل کار کنند نه سیگنال و به نهادهای تحت نظارت سازمان اعتماد کنند.

کد خبر 69822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =