فرایند آرایش تولید بازار برق به‌طور کامل خودکار شد

معاون بازار برق ایران گفت: به‌منظور افزایش سرعت، کارایی، دقت و امنیت، فرایند آرایش تولید بازار برق ایران از اواسط آذرماه سال ۱۴۰۲ به‌صورت کاملاً خودکار اجرا می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت نیرو، «حمیدرضا باقری» افزود: آرایش تولید نیروگاه‌های کشور، نتیجه و خروجی فضای رقابت بازیگران برق در فرایند حراج روزانه بازار برق است که به‌صورت حراج روز قبل انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این فرایند پس از دریافت پیشنهاد قیمت نیروگاه‌ها و اطلاعات شبکه، عواملی همچون محدودیت‌های سوخت و معاملات خارج از بازار بررسی می‌شود، گفت: در یک فرایند بهینه‌سازی به‌منظور حداقل کردن هزینه‌های خرید برق، میزان و برنامه تولید هر نیروگاه در روز بعد استخراج و برای اجرا به معاونت راهبری شبکه برق کشور ارسال می‌شود.

معاون بازار برق ایران بیان‌داشت: تا قبل از مکانیزه‌شدن این فرایند، همکاران گروه آرایش تولید بازار برق مدیریت شبکه، پس از دریافت اطلاعات مذکور، فرایند آرایش تولید بازار برق را در چند مرحله اجرا می‌کردند و ملزم به حضور فیزیکی کارشناسان فنی در همه روزهای سال و کنترل خروجی‌های ارائه شده توسط نرم‌افزار بود.

وی ادامه‌داد: ماهیت «اجرای مداوم» این فرایند و امکان ایجاد «خطای کاربری» ازیک‌طرف و مسائل مربوط به «امنیت اطلاعات» از سوی دیگر، معاونت بازار برق را به سمت اجرای این فرایند در ساختاری جدید و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی سوق داد تا علاوه بر افزایش سرعت و دقت عملیات مذکور، بازیگران بازار با اطمینان کامل از محفوظ‌بودن اطلاعات خود تا قبل از اجرای بازار نسبت به ارائه پیشنهاد قیمت در پله‌های مختلف جهت فروش برق اقدام کنند.

باقری با تأکید بر اینکه فرایند خودکارسازی (مکانیزاسیون) نرم‌افزار آرایش تولید بازار برق، پس از برطرف‌کردن همه چالش‌ها و خطاهای موجود از اواسط آذرماه سال ۱۴۰۲ به‌صورت خودکار پیاده‌سازی و اجرا می‌شود، گفت: با اجرای این روش، همه مراحل از ورود داده‌ها، صحت‌سنجی اطلاعات، ارتباط بین پایگاه‌های داده به‌صورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی پیاده‌سازی و اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به نتایج و بازخورد مناسب دریافت شده از اجرای این روش، معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران قصد دارد در آینده نزدیک این شیوه را در سایر بخش‌های بازار برق نیز پیاده‌سازی کند. براین‌اساس خودکار کردن صدور صورت‌حساب‌های بازار برق در دستور کار بازار برق است.

این مسوول اظهار داشت: در نتیجه پیاده‌سازی این روش، ضمن اجرای همه مصوبات جاری هیات تنظیم بازار برق، اطمینان کامل برای همه بازیگران بازار برق و نهادهای نظارتی از اجرای امن و بدون خطای همه فرایندهای بازار برق در فضای رقابتی از ابتدا تا انتها حاصل می‌شود.

کد خبر 69912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =