نظام بانکی همچنان پاشنه آشیل توسعه تجدیدپذیرها

عضو هیئت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران ورود صندوق توسعه ملی به حمایت از توسعه تجدیدپذیرها را گامی مثبت دانست و درعین‌حال گفت: نظام بانکی درخواست وثایق سنگینِ خارج از طرح از سرمایه‌گذاران دارند که عملاً استفاده از منابع صندوق را اگر نه غیرممکن که بسیار دشوار می‌سازد.

به گزارش اگزیم نیوز از انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، «امیر طالبی»روز سه شنبه افزود: انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش کرده است که مشکلات و موانع را از طریق برگزاری جلسه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احصاء کرده و در مرحله بعد پیشنهادها خود و اعضا را برای حل مشکلات جمع‌بندی و به مراکز ذی‌ربط ارجاع دهد.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در زمینه تأمین مالی، استفاده از ظرفیت‌های فاینانس خارجی، تسهیل وثایق برای سرمایه‌گذاران و پیش‌فروش سوخت صرفه‌جویی شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌منظور تأمین مالی پروژه‌ها، مذاکره‌های متعددی با وزارت نیرو و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت‌گرفته است.

این فعال انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: موارد مهمی از این درخواست‌ها مانند صدور ضمانت‌نامه دولتی (Sovereign Guarantee) برای بخش خصوصی در طرح تأمین مالی که توسط مجلس تهیه و برای شورای نگهبان ارسال شده، گنجانده شده است همچنین در بحث دریافت حواله سوخت صرفه‌جویی شده برای پرداخت مطالبات تولیدکنندگان نیز پیگیری‌های مؤثری صورت‌گرفته است که امیدواریم برای دومین بار این حواله‌ها برای سرمایه‌گذاران صادر شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران یکی از راه‌حل‌های اساسی برای برطرف‌شدن چالش‌های صنعت تجدیدپذیر را برگزاری جلسه میان همه ذی‌نفعان با حضور نمایندگان بخش خصوصی نظیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و مهم‌تر از آن پیگیری مصوبه‌های جلسه‌ها دانست.

طالبی، برگزاری نشست‌هایی که باهمت معاون اول رئیس‌جمهور با عنوان بررسی طرح‌های آب و انرژی برگزار می‌شود را بسیار ضروری خواند و گفت: به نظر می‌رسد لازم است که بخش اعظم زمان این جلسه‌ها صرف ایجاد هماهنگی میان وزارتخانه‌ها و هم‌راستا کردن اهداف آنها باشد.

وی، با اشاره اینکه تاکنون چند تصمیم راهگشا و استراتژیک در نشست بررسی طرح‌های آب و برق با حضور معاون اول رئیس‌جمهور گرفته شده است، افزود: از جمله این تصمیم‌ها می‌توان به احداث چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به‌منظور رفع ناترازی سوخت و برق و نیز ایجاد فضایی به‌منظور ورود صندوق توسعه ملی به تأمین مالی طرح‌های تجدیدپذیر اشاره کرد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه باتوجه‌به اینکه یکی از مشکلات اصلی که سبب توسعه‌نیافتن صنعت تجدیدپذیر شده است، دشواری تأمین مالی طرح‌ها است ادامه داد: فراهم‌کردن فضای ورود صندوق توسعه ملی یک گام اساسی در حل این مشکل است، اما در این مورد هم شبیه بقیه موارد لازم به هماهنگی‌های بیشتر است.

طالبی افزود: به‌عنوان‌مثال همچنان بانک‌های عامل درخواست وثایق سنگینِ خارج از طرح از سرمایه‌گذاران دارند که عملاً استفاده از منابع صندوق را اگر نه غیرممکن که بسیار دشوار می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر از آن جایی که پرداخت‌ها به سرمایه‌گذاران در صنعت برق به‌صورت ریالی است، همچنان تکلیف پرداخت اقساط صندوق توسعه ملی پس از احداث نیروگاه‌ها مشخص نیست، لذا لازم است بانک مرکزی مکلف به تبدیل ریال به ارز برای سرمایه‌گذاران شود؛ در غیر این صورت امکان استفاده از تسهیلات صندوق وجود ندارد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی، و سازمان محیط‌زیست برای تسهیل احداث ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را بسیار ضروری دانست.

کد خبر 69923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =