رشد ۱۸ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به آفریقا

مدیرکل دفتر مطالعه و توسعه بازار سازمان تعاون روستایی گفت: در ۸ ماه نخست سال حدود ۴۱هزار تن محصول غذایی و کشاورزی به ۳۳ کشور آفریقایی صادر شد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۸ درصدی همراه بود.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، سیدروح الله لطیفی در نشست با مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قاره آفریقا که به منظور هم افزایی برای توسعه صادرات به قاره سیاه برگزار شده بود، اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت و دارا بودن منابع غنی، بازاری مناسب برای ورود کالاهای متنوع ایران است.

وی افزود: توجه به این قاره، بارها از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و در دولت سیزدهم نیز به این نکته توجه ویژه شده و با هدف گذاری مناسب، اقدامات خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای قاره آفریقا انجام شده است که در دو سال گذشته شاهد جهش مناسبی در صادرات به این قاره بودیم و امیدواریم با رفع موانع زیرساختی میزان صادرات ایران به ۵۵ کشور آفریقایی تا چند سال آینده به بیش از ۱۰ میلیارد دلار برسد.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی به آفریقا توضیح داد: سومالی با خرید ۱۱ میلیون دلار، لیبی با ۴.۹ میلیون دلار، ساحل عاج با ۴.۱ میلیون دلار، کنیا با ۲.۱ میلیون دلار و الجزایر با ۱.۲ میلیون دلار، ۵ مقصد صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی ایران به قاره آفریقا براساس آمار گمرک بودند.

دبیر کمیته توسعه صادرات تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی و کشاورزی در خصوص عمده کالاهای صادراتی به آفریقا در ۸ ماه نخست امسال گفت: از ۴۱ هزار تن کالای کشاورزی و غذایی صادر شده به ارزش ۲۸ میلیون دلار، ۴ هزار و ۱۵۰ تن به ارزش ۵.۵ میلیون دلار محصول دامی، شیلاتی و کشاورزی بوده و باقی محصولات آماده و صنعتی غذایی بودند که عمده صادرات مستقیم کشور به آفریقا را شامل می‌شد، در کالاهای صادر شده خمیرهای خوراکی با ۱۲.۸ میلیون دلار، انواع رب گوجه فرنگی با ۳.۷ میلیون دلار، انواع کشمش با ۳.۴ میلیون دلار، انواع بیسکوئیت و ویفر با ۳.۲ میلیون دلار، مخمرها با ۱.۱ میلیون دلار، کنسرو ماهی با ۶۰۹ هزار دلار، پسته با ۵۹۳ هزار دلار، نان‌های صنعتی با ۵۵۶ هزار دلار، پیاز تازه با ۳۶۴ هزار دلار و سیب تازه با ۳۵۳ هزار دلار ۱۰ قلم اول کالاهای صادراتی در گروه کالایی مواد غذایی و کشاورزی به قاره آفریقا در این مدت بودند.

وی ادامه داد: آب میوه، انواع شکلات، انواع شیرینی، لبنیات، خرما، زعفران، کیوی، ماهی، شیره و عصاره گیاهان، عسل، آب معدنی، فرآورده‌های غذایی از گوشت، پرنده‌های زینتی، مکمل غذایی، زردآلو، بکینگ پودر، کچاپ گوجه، سیب زمینی آماده، چاشنی غذایی، کرفس، میوه خشک، ژل کیک، خاویار، لوبیا، سوسیس و کالباس به ترتیب در رتبه‌های بعدی صادرات ۸ ماهه ایران به صورت مستقیم به کشورهای آفریقایی هستند.

لطیفی یادآور شد: با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای آفریقایی خاک حاصلخیز و آب فراوان وجود دارد اما این قاره یکی از بزرگترین واردکنندگان مواد غذایی است و می‌تواند بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی و غذایی ایران به دلیل اقلیم متفاوت و صنایع مرتبط با این صنعت و کالاهای با قیمت مناسب ایرانی باشد.

ضرورت افزایش سهم

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قاره آفریقا نیز گفت: اتاق بازرگانی ایران و آفریقا در تلاش است با ایجاد هم افزایی بسترهای لازم را برای ورود مناسب به بازارهای آفریقایی برای همه فعالان این عرصه فراهم آورد، در همین راستا جلسات متعددی را با نهادهای اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی در تهران و شهرستان‌ها در دستور کار داشتیم و ظرفیت‌های مناسبی در همه زمینه‌ها فراهم آمده است.

مسعود برهمن افزود: بازار آفریقا بازار بزرگی است که باید فنی، دقیق و با آگاهی دنبال شود تا با وجود رقبای جهانی در این بازار سهمی بیشتر را برای کشور به دست آوریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا گفت: در صورت تمایل شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در سه حوزه آموزش تجاری، دعوت برای حضور در نشست با تجار و مقامات آفریقایی و برگزاری جلسات رو در رو و معرفی تولیدات تعاونی‌های روستایی در آفریقا آمادگی اتاق مشترک را اعلام می‌کنیم زیرا معتقدیم هر چه تشکل‌های ملی حرفه‌ای وارد این عرصه شوند امکان چانه زنی و تجارت حرفه‌ای با حجم بالاتر فراهم می‌شود.

کد خبر 70034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =