رُشد نقطه‌به‌نقطه و سالانه تولید فولاد خام ایران همچنان افزایشی است

انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: صنایع فولاد سازی ایران «نوامبر» امسال (۱۰ آبان تا ۱۰ آذر ۱۴۰۲) سه میلیون تُن فولاد خام تولید کرده که نسبت به «نوامبر» پارسال ۷.۶ درصد و نسبت به تولید ۱۱ ماهه سال گذشته ۰.۶ درصد رُشد داشته است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، این سند که براساس اطلاعات گزارش شده ۷۱ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید ۲ کشور ژاپن و آلمان در نوامبر امسال، بقیه کشورهای تولید کننده اصلی فولاد جهان شامل چین، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، برزیل و ایران در ماه «نوامبر» امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته رُشد تولید را تجربه کرده‌اند.

گزارش انجمن جهانی فولاد حکایت از رُشد نقطه به نقطه ۷.۶ درصدی تولید فولاد ایران در ماه «نوامبر» دارد

براساس این گزارش، صنعت فولاد ایران با ثبت تولید سه میلیون تُنی فولاد خام، در ماه «نوامبر»، از نظر میزان تولید ماهیانه در رتبه هفتم فولادسازان برتر جهان قرار دارد هرچند که از نظر تولید کل در ۱۱ ماهه منتهی به «نوامبر»، ایران با تولید ۲۸ میلیون و یکصد هزار تُن کماکان دهمین فولادساز برتر جهان است.

«نوامبر» امسال ترکیه با تولید سه میلیون تُن هم اندازه ایران فولاد خام تولید کرده است ولی آلمان و برزیل هر ۲ با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کمتری نسبت به کشورمان داشتند.

تولید سه میلیون تُنی فولاد خام در «نوامبر» امسال (۱۰ آبان تا ۱۰ آذر ۱۴۰۲) بار دیگر نشان داد، در صورت نبود محدودیت تامین برق و گاز، صنایع فولاد ایران این ظرفیت را دارد که به رتبه هفتم برترین فولادسازان جهان صعود کند.

ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان است

براساس آخرین گزارش «میزان تولید جهانی فولاد خام» تهیه شده توسط انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در ۱۱ ماه منتهی به انتهای «نوامبر» ۲۰۲۳ به ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن رسید و ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان قرار دارد.

نزدیک‌ترین رقیبان ایران بین ۱۰ فولادساز برتر جهان به ترتیب برزیل، ترکیه و آلمان هستند، بطوری‌که در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳، برزیل با تولید ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن، ترکیه با تولید ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن و آلمان با تولید ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن فولاد خام، رتبه های هفتم تا نهم تولید فولاد خام جهان را به خود اختصاص دادند.

درصد تغییرات میزان تولید فولاد در ماه‌ «نوامبر» سال ۲۰۲۳ نسبت به همین ماه در سال پیش از آن نشان می‌دهد: بیشترین افزایش مربوط به ۲ کشور ترکیه و روسیه است که ترکیه رُشد ۲۵.۴ درصدی و روسیه رُشد ۱۲.۵ درصدی را تجربه کردند و در رتبه های بعدی هند با ۱۱.۴ درصد و ایران با ۷.۶ درصد و پس از آن ایالات متحده آمریکا با ۶.۱ درصد افزایش تولید در جایگاه‌های بعدی بیشترین «افزایش نقطه به نقطه» در مقایسه ماه «نوامبر» امسال نسبت به ماه «نوامبر» سال قبل قرار دارند.

میزان کل تولید فولاد جهان با افزایش ۰.۵ درصدی در ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ به یک هزار و ۷۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن رسید، که برخی کارشناسان صنعت فولاد علت رُشد کم تولید این محصول راهبردی در ماه‌های اخیر را ادامه تاثیر کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند.

رُشد نقطه به نقطه ۷.۶ درصدی تولید فولاد ایران در ماه «نوامبر» امسال نسبت «نوامبر» سال گذشته نشان می‌دهد فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول راهبردی در سال رونق تولید، افزایش تولید را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند و این امر باعث شده قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران ثبات نسبی خود را حفظ کند.

رُشد نقطه‌به‌نقطه و سالانه تولید فولاد خام ایران همچنان افزایشی است

رُشد نقطه‌به‌نقطه و سالانه تولید فولاد خام ایران همچنان افزایشی است

۶۳ درصد فولاد خام تولید شده خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، «نوامبر» امسال در مجموع چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تُن فولاد خام تولید کردند که چهار درصد افزایش نسبت به تولید ماه «نوامبر» ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و ۶۳ درصد فولاد خام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناسان بر این باورند که افزایش ۷.۶ درصدی تولید فولاد خام ایران در ماه «نوامبر» امسال نسبت به همین ماه در سال پیش، عامل اصلی افزایش چهار درصدی تولید فولاد خاورمیانه در ماه «نوامبر» امسال نسبت به همین ماه در سال پیش است، زیرا حدود ۲ سوم فولاد تولیدی در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود.

نقش اصفهان در موفقیت صنعت فولاد کشور

بی شک سهم استان اصفهان در تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تُن فولاد خام تولیدی کشور در ماه «نوامبر» امسال که موجب شد جایگاه صنعت فولاد ایران بین ۱۰ تولیدکننده جهانی فولاد حفظ شود و از نظر تولید ماهانه کشورمان همراه یا ترکیه به رتبه هفتم در تولید فولاد برسد، بسیار مهم و اثرگذار است و شرکت‌های فولاد سازی اصفهان نقش پُر رنگی در کسب این موفقیت داشته‌اند.

هم اکنون میزان تولید فولاد در ایران حدود ۳۰ میلیون تُن در سال است که بیش از ۴۰ درصد آن در اصفهان تولید می شود، در افق چشم انداز ۱۴۰۴، مقرر شده است، ایران ۵۵ میلیون تُن ظرفیت تولید فولاد داشته باشد و میزان صادرات فولاد از ۹.۵ میلیون تُن فعلی به ۱۵ میلیون تُن در سال افزایش پیدا کند.

چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات استان اصفهان را تشکیل می‌دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارند.

به گزارش ایرنا، انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

رُشد نقطه‌به‌نقطه و سالانه تولید فولاد خام ایران همچنان افزایشی است

کد خبر 70091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =