اجرای کامل سامانه مودیان، راه فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها و مشاغل خاص را می‌بندد

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از اصناف فرار مالیاتی بالایی را طی سالیان گذشته داشته و دارند، گفت: سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی کمک زیادی به پرداخت مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، یکی از موضوعاتی که بتازگی در رسانه‌ها مطرح شده است، بحث افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا بوده است که بدون هیچ سندی این مساله مطرح شده است. این در حالی است که دولت سیزدهم در راستای اجرای سامانه مودیان و قانون مصوب مجلس در زمینه تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، از ابتدای دی ماه سال جاری، مشاغل و اشخاص حقوقی را ملزم به پیوستن در سامانه مودیان کرده است.

از همین رو با توجه به شفافیت کامل جریان مالیاتی اصناف و شرکت‌ها ذیل سامانه مودیان، برخی از مشاغل که شفافیت مالی آن‌ها موجب مشخص شدن مالیات واقعی آن‌ها خواهد شد، شروع به فرافکنی کرده‌اند که مالیات جدید در راه است و ۲۵ درصد مالیات جدید طلا خواهد شد.

مشاغل خاص نظیر طلافروشان به جای فرافکنی و حاشیه‌سازی به دنبال شفافیت و اجرای قانون سامانه مودیان باشند.

آمار و ارقام رسمی سازمان امور مالیاتی از میزان سرانه مالیاتی پرداختی جواهر و طلافروش نشان از این دارد که این مشاغل کمتر از ۱۱ میلیون تومان در سال مالیات پرداخت می‌کنند؛ این در حالی است که یک کارمند و کارگر عادی در سال مالیاتی بسیار بیشتر از این میزان را پرداخت می‌کند.

از طرف دیگر با شفافیت مالی مشاغل خاص نظیر طلافروشان، این افراد دیگر امکان دور زدن مردم و اخذ هزینه بیشتر برای اجرت ساخت و سود فروش طلا را نخواهند داشت که همین موضوع نیز باعث نگرانی برخی شده است و به جای اینکه این مشاغل خاص به دنبال فرافکنی و حاشیه‌سازی باشند؛ بهتر است به قانون تمکین کنند و به سامانه مودیان بپیوندند.

در همین زمینه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت سامانه مودیان در تحقق مبارزه با فرار مالیاتی و کاهش فشار مالیاتی گفت: کشور یا باید از طریق درآمدهای نفتی و یا درآمدهای پایدار همانند مالیات اداره شود.

"فتح الله توسلی" افرود: بعضی از کشورها مثل کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس، غالب درآمدهایشان از طریق فروش نفت است. کشور ما نیز سالیان سال است که وابسته به درآمدهای نفتی است و باید از این شرایط عبور کند و به شرایط درآمدهای غیر نفتی برسد.

وی اظهار داشت: از آنجا که تولید مقداری زمان بر است و از طرف دیگر ما شرایط خاصی به دلیل تحریم ها داریم که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، بر این اساس در بحث صادرات غیر نفتی موفق عمل نکرده ایم و این را کسی نمی تواند منکر شود.

وی ادامه‌داد: یک بخش دیگر از درآمدها، درآمدهای مالیاتی است. البته هر گونه وضع مالیاتی باید با لحاظ وضعیت کلان اقتصادی کشور و پرداخت کردن مالیات باشد.

توسلی با اشاره به وجود فرار مالیاتی در مشاغل خاص و سازوکار تشخیص و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص، افزود: برخی از اصناف فرار مالیاتی بالایی را طی سالیان گذشته داشتند و دارند؛ به‌طور مثال پزشکان، طلافروشان، آرایشگاه های زنانه، بنکداران و تولیدکنندگان فیلم و سریال مثل فیلیمو و غیره در سالیان گذشته در مقابل پرداخت مالیات مقاومت کرده و می کنند.

وی تاکید کرد: بر این اساس باید سازوکار مهمی در جهت شفافیت جریان مالی این مشاغل خاص فراهم شود که این اشخاص و اصناف مالیات واقعی خود را بپردازند که سامانه مودیان دقیقا همین زیرساخت شفافیت افزا در کشور است و اجرای کامل سامانه مودیان قانون مصوب مجلس است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی کمک زیادی به پرداخت مالیات خواهد کرد، با این سیستم جلوی بخش مهمی از فرار مالیاتی مشاغل خاص از طریق شفافیت جریان مالی آن‌ها گرفته خواهد شد و در نتیجه شاهد افزایش مالیات در بسیاری از حوزه ها خواهیم بود و این واقعیتی است که دنیا هم در بحث مالیات از آن استفاده کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: از طرف دیگر، بسیاری از معافیت ها نیز باید هدفمند و اصلاح شوند؛ به طور مثال شرکتی در منطقه محروم ایجاد شده و ۲۰ سال معافیت مالیاتی گرفته است و در این ۲۰ سال هزاران میلیارد تومان درآمد و سود داشته است و هدف از ایجاد این شرکت در آن منطقه محروم این بوده که آن منطقه را از محرومیت در بیاورد، اما وقتی نقشی در محرومیت زدایی نداشته و مسوولیت های اجتماعی اش را انجام نمی دهد برای چه باید معافیت مالیاتی داشته باشد؟

وی تصریح‌کرد: چنین شرکت‌های که به وظایفشان عمل نکرده اند نباید دیگر معافیت مالیاتی‌ ‌داشته باشند، بلکه باید مالیاتشان را بدهند و به اقتصاد ملی کمک کنند.

وتوسلی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه تلاش کردیم بخشی از معافیت های مالیاتی را کم کنیم و جاهای نیز که لازم نیست این معافیت ها را برداریم.

کد خبر 70130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =