وزارت انرژی آمریکا: ایران رکورددار افزایش تولید نفت در اوپک شد

براساس آمار وزارت انرژی آمریکا، ایران با افزایش ۳۳۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت در سال ۲۰۲۳ رکورددار افزایش تولید نفت در میان اعضای اوپک در این سال شده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود متوسط تولید نفت ایران در سال میلادی گذشته را ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

براساس برآورد این نهاد وابسته به وزارت انرژی آمریکا تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

این در حالی است که کل تولید اوپک در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۶۳۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲۶ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است. اوپک در سال قبل از آن ۲۷ میلیون و ۵۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

براساس این گزارش ایران با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا رکورددار افزایش تولید نفت در میان اعضای اوپک در سال ۲۰۲۳ بوده است. از ۱۲ عضو اوپک ۷ کشور با کاهش تولید در این سال مواجه شده‌اند تولید یک کشور ثابت مانده و ۴ کشور دیگر از جمله ایران با افزایش تولید مواجه شده‌اند.

علاوه بر ایران، تولید لیبی در این سال ۱۷۰ هزار بشکه در روز، نیجریه ۱۴۰ هزار بشکه در روز و ونزوئلا ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

عربستان رکورددار کاهش تولید در این سال بوده به طوری که تولید نفت این کشور ۸۹۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است. تولید نفت امارات نیز در این سال ۱۰۰ هزار بشکه و تولید نفت عراق ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

براین اساس عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در سال ۲۰۲۳ بوده و عراق با تولید ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز، امارات با تولید ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه در روز، ایران با تولید ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز و کویت با تولید ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه در روز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم از این نظر قرار داشته‌اند.

این گزارش تولید نفت ایران در آخرین ماه سال گذشته میلادی را ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. ایران در این ماه پس از عربستان و عراق سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است.

کد خبر 70717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =