هشدار منظور به احتمال ناترازی بودجه/ سال آینده ۲۵۰ همت کسری داریم

رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به احتمال ناترازی ۲۵۰ همتی بودجه سال ۱۴۰۳ در صورت تصویب مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس هشدار داد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، داوود منظور در صحن مجلس رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع هدفمندی یارانه ها در شرایط فعلی هم ناتراز است منابع هدفمندی برای سال آینده ۲۵۰ همت با همین شرایط ناتراز می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: هر ساله تعدادی از افراد به کسانی که دولت باید حق بیمه آنها را پرداخت کند اضافه می‌شود. تقریبا همه مردم با این شیب شده اند عیال دولت، و با این وضعیت و این شیب گویا بنا نیست کسی حق بیمه اش را خودش پرداخت کند. حق بیمه اشخاص و کارفرما همگی دارد به عهده دولت گذاشته می شود.

منظور افزود: همین ۱۷۰ همتی که طبق مصوبه نمایندگان بنا شده تا دولت اموال بفروشد و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند بابت همین حق هزینه ها است و هر سال اضافه می شود، دولت واقعا توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دوستان نماینده موردی را تصویب می کنند منبع مالی آن را هم به تصویب برسانند. من هشدار می دهم تبصره ۸ بودجه با این شیوه ای که پیش میرود قابل اجرا نخواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۵۰ همت از درآمدهای فرعی گاز در بحث هدفمندی توسط شما نمایندگان حذف شده است همچنین ۱۸ همت عوارض فرآورده های نفتی را که ما امسال صرف پرداخت نان کردیم را نیز حذف کردید. این یعنی اینکه ۶۸ همت از منابع هدفمندی یارانه ها حذف شده است.

منظور افزود: الان در بحث گندم دوستان می گویند که دولت باید همه گندم را با قیمت تضمین شده خریداری کند ما سازو کار دادیم و در لایحه گفتیم صنف و صنعت خودش گندم بخرند. چرا دولت باید منابع صنف و صنعت را تامین کند و خرید تضمینی انجام دهد. دو میلیون تن یعنی ۳۵ همت و با این کار شما ۳۵ همت به آنچه که ما در لایحه پیش بینی کرده ایم بار مالی اضافه می کنید.

وی افزود: در مجموع این تصمیماتی که دوستان نماینده گرفته اند ۱۰۳ همت هدفمندی را ناتراز می کند. دوستان هر تصمیمی می گیرند اگر منابع هدفمندی یا بودجه عمومی ناتراز می شود ما را راهنمایی کنند از کجا منابع را تامین کنیم.
اگر منبع جدیدی ایجاد می شود که ما بتوانیم تعهداتمان را اجرا کنیم سمعا و طاعتا. اما در غیر اینصورت ما خواهش می‌کنیم نگذارید کسری بودجه ایجاد شود کسری بودجه ام الخبائث است و کشور و دولت و همه را گرفتار می کند.

روز(چهارشنبه)هم آیت‌الله رئیسی در نشست هیات دولت با هشدار ناترازی بودجه سال بعد رئیس سازمان برنامه و بودجه را موظف کرد زمینه‌ هرگونه ناترازی بودجه را شفاف اطلاع‌رسانی کند.

رئیس‌جمهور افزود: نباید بودجه‌ای تنظیم کرد که امکان اجرای آن فراهم نیست و اساساً ناتراز کردن بودجه خلاف صریح اصل ۷۵ قانون است.

کد خبر 71040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =