مجلس منابع لازم برای هزینه‌تراشی‌های خود در بودجه را مشخص کند

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مجلس هزینه‌هایی در بودجه بدون اینکه منابعی برای آن دیده باشد، اضافه کرده و این موضوع آثار مخربی در اقتصاد کشور دارد، گفت: اگر بودجه ناتراز مصوب شود، سبب کسری بودجه خواهد شد و دولت را مجبور به استقراض می‌کند که قطعاً تورم به دنبال خواهد داشت.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، حجت‌اله فرزانی در گفت‌وگویی با اشاره به تغییرات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار داشت: قاعدتاً اگر بودجه با نظم و انتظام و تراز مصوب نشود، سبب کسری بودجه خواهد شد و دولت را مجبور به استقراض می‌کند؛ اگر استقراض از طریق بانک مرکزی و شبکه بانکی انجام می‌شود، قطعاً روی پایه پولی و رشد نقدینگی اثر خواهد گذاشت و تورم به دنبال خواهد داشت.

مجلس منابع، هزینه‌هایی که در بودجه اضافه کرده، مشخص کند

وی ادامه داد: لذا خیلی مهم است که مجلس روش‌های تامین و منابع مورد نیاز برای هزینه‌های مازادی که به بودجه اضافه می‌کنند و مصارف را افزایش می‌دهد، مشخص کنند که از کدام محل قرار است منابع آن تامین شود. این تحلیلگر مسائل پولی و بانکی تصریح کرد: اگر نمایندگان منابع هزینه‌های اضافه شده را مشخص نکنند، اصطلاحا بودجه با کسری مصوب خواهد شد و تورم زا است.

این تحلیلگر مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه با محدویت منابع مواجه هستیم، گفت: درآمدهای نفتی با توجه به قیمت نفت در دنیا دچار نوسان است و ممکن است با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شویم، برای همین بای منابع به درستی پیش‌بینی شود.

فرزانی تاکید کرد: مجلس هزینه‌هایی در بودجه بدون اینکه منابعی برای آن دیده باشد، اضافه کرده و این موضوع آثار مخربی در اقتصاد دارد؛ چنانچه منابعی برای تعریف مصارف جدید دیده نشود، دولت با کسری بودجه مواجه و به سراغ تامین آن از روش‌های دیگر خواهد رفت.

وی بیان کرد: استقراض برای تامین کسری بودجه از سه راه انجام می‌شود که یکی قرض گرفتن از کشورهای دیگر است، اما این موضوع برای کشور مقدور نیست؛ همچنین انتشار اوراق مالی یکی از روش‌های تامین کسری بودجه است که با توجه به ظرفیت بازار سرمایه ما و بازار بدهی، ظرفیت آن محدود است و دست دولت در این موضوع خیلی باز نیست.

تصویب بودجه متوازن به اقتصاد کشور کمک می‌کند

این کارشناس اقتصادی افزود: اسقراض از بانک بانک مرکزی و شبکه بانکی، تنها راه در کشور ما است که منجر به افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد؛ لذا باید بودجه متوازن نوشته و تصویب شود.

فرزانی با بیان اینکه یکی از ناترازی‌ها در کشور ناترازی بودجه است، اظهار داشت: قطعاً بودجه متوازن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند، البته در سیاست‌های کلی نظام و تاکیدات رهبر معظم انقلاب موضوع اصلاح بودجه مطرح شده تا شیوه نگارش آن تغییر کند اما متاسفانه هنوز خیلی تغییری در این موضوع اتفاق نیفتاده است.

اهداف برنامه هفتم با تصویب بودجه ناتراز محقق نخواهد شد

وی تاکید کرد: در شیوه‌ای که ما مصارفی را ببینیم بدون اینکه منابع آن تامین و دیده شود، دولت را دچار چالش می‌کند، اما اگر دولت کسری بودجه نداشته باشد و بتواند به درستی منابع را محقق کند و با مدیریت مصارف و صرفه‌جویی در هزینه‌ها به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: با تصویب بودجه ناتراز و دارای کسری، اهداف دولت و برنامه هفتم مثل کاهش نرخ تورم (تورم تک رقمی در پایان برنامه هفتم) و رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نخواهد شد و معکوس اهداف برنامه هفتم محقق می‌شود.

بررسی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. با وجود تلاش دولت در تدوین بودجه تراز، مجلس شورای اسلامی در ۲۰ مصوبه خود بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی بر دوش دولت گذاشت. این مصوبات علاوه بر نقض اصل تقدیم منابع بر مصارف در بودجه‌ریزی، بر خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی شاکله لایحه دولت را تغییر داده است؛ همچنین لایحه بودجه سال آینده که در مجلس مصوب شد برخلاف اصل ۷۵ قانون اساسی فاقد منابع لازم برای اجراست.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در حین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان برنامه و بودجه و دولت پیشنهاد خود را درباره بخش‌های درآمدی بودجه داده است، اما در مجموع طبق آنچه که سازمان برنامه و بودجه احصاع کرده است، در تبصره (۴)، به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۷) به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۴) به مبلغ ۵۱ هزار میلیارد تومان، در تبصره (۱۵) به مبلغ ۲۹۵ هزار میلیارد تومان بار مالی الحاقات مجلس به لایحه بودجه است که در مجموع ۴۴۱ هزار میلیارد تومان مجلس بار مالی اضافی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ الحاق شده است.

کد خبر 71149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =