نماینده البرز: تدوین بودجه واقعی یکی از نکات مثبت دولت سیزدهم است

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی یکی از نکات مثبت دولت سیزدهم را نوشتن بودجه واقعی عنوان کرد و گفت: این دولت تلاش کرده ناترازی های را در این زمینه به حداقل برساند و اعداد آن واقعی بوده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «علیرضا عباسی» در گفت و گویی اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۳ فروش و قیمت نفت از یکطرف و از یک طرف هم تکیه بر مالیات در نظر گرفته شده است ولی یک جاهایی ممکن است مجلس با دولت اختلاف نظرهایی داشته باشد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی که در سالهای قبل با آن مواجه بودیم این بود که دولت گذشته یک بودجه ای را می آورد و در داخل خود بودجه ناترازی هایی وجود داشت، منابع و مصارف باهم جور در نمی‌آمد و یک سری مصارف قطعی را به یک سری منابع غیرقطعی وصل می کردند و هیچ وقت محقق نمی‌شد، بطوری که با تورم‌های ۶۰ درصد در برخی از سالها مواجه شدیم.

عباسی در زمینه تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه سال آینده دولت گفت: مجلس تا جایی که توانسته در این راستا با دولت همراهی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در برخی بخش‌ها به رقم بودجه اضافه شده و منابعی دیده نشده است، افزود: در آخرین جلسه کمیسیون تلفیق حداقل ۱۲۰ همت را حذف کردیم و گفتیم این مشکل درون دولت باید حل شود. ناترازی در بودجه را قبول ندارم.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین همه با هم یعنی مجلس و دولت دست در دست هم باید مشکلات کشور را حل کنند لذا انتظاری که کارکنان دارند باید مدنظر قرار گیرد و راه برای حل مشکل پیدا کرد.

عباسی در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییرات گسترده لایحه بودجه در مجلس، آیا شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید خواهد کرد گفت: اگر شورای نگهبان برگرداند به عنوان بار مالی که دارد باید یک راه پیدا کنیم یا حذفش کنیم البته نباید بودجه را ناتراز ببندیم چرا که در آینده همین ناترازی تورمی می‌شود و روی دوش خود کارکنان دولت و کل کشور می‌افتد و همه مردم ضرر می‌کنند بنابراین بودجه باید تراز باشد و به یک تفاهم و اشتراکی برسیم که بودجه با حداقل ناترازی بسته شود.

عباسی با بیان اینکه بودجه باید براساس واقعیات نوشته و اجرایی شود، گفت: در موضوع گندم گفته شده مجلس ۳۵ همت به بار مالی دولت اضافه کرده است. سوالم این است که ما همیشه حامی دولت بودیم و حمایت هم می کنیم و همینطور اصرار داریم بودجه باید براساس واقعیات نوشته و اجرایی شود. سال گذشته دولت تلاش کرد و ۱۵۶ همت برای خرید گندم در نظر گرفت، بطوریکه توانستیم خرید گندم را انجام دهیم و تقریبا پنج میلیون تن واردات گندم داشتیم. سال قبل آن که در انتهای دولت قبل اتفاق افتاده بود واردات هفت میلیون تن بود، اما امسال واردات گندم به یک میلیون تن رسید، این یعنی توانستیم چهار و نیم میلیون تن با همین اتفاقی که رقم زدیم، واردات گندم را کم کنیم.

وی بیان کرد: در حالی که دولت باید بابت خرید گندم دلار پرداخت می کرد و ارز از کشور بیرون می رفت تا این خرید را انجام دهد، اما با این اتفاقی که افتاد ما به مرز خودکفایی در گندم رسیدیم.

عباسی یاد آورشد: امسال دولت در بودجه ۱۲۰ همت در نظر گرفته چطور ممکن است سال گذشته ۱۵۶ همت تازه با یک افزایش قیمت گندم مثلا حدود ۳۰ درصدی این عدد می شود ۱۲۰ همت، بنابراین برای ما قابل قبول نیست و من به دوستان دولت گفتم این کاری که شما انجام دادید یعنی ما دوباره پنج میلیون تن گندم از خارج وارد کنیم.

این نماینده مجلس افزود: چطور برای دلاری که می خواهیم از بیرون گندم را وارد کنیم، منابع داریم ولی این رو که می خواهیم اینجا بخریم نداریم! یک جاهایی اختلاف برداشت است؛ این اضافه کردن به بودجه نیست اینجا گفتیم کل گندمی که در کشور تولید می شود شما خرید کنید که نیاز نداشته باشید از خارج وارد کنید و به صنف و صنعت هم این گندمی که خریدید را با قیمت تمام شده بفروشید.

وی گفت: این یعنی اینکه دولت باید تنظیم گری انجام دهد، هزینه ای که به دولت تحمیل نمی شود در حالی که دوستان در دولت برداشت دارند در کمیسیون تلفیق دراین حوزه فقط ۳۵ همت به بار مالی دولت اضافه می شود؛ در صورتی که در این قسمت یک ریال هم به بار مالی دولت اضافه نشد البته یک جاهای بار مالی دولت اضافه شده مثلا افزایش حقوق را دولت گفته بود ۱۸ درصد در مجلس ۲۰ درصد شده مجلس باید بار مالی این درصد را ببیند.

وی در زمینه فوق العاده ویژه نیز گفت: باید بار مالی آن نیز مشخص شود، درست است که نگران معیشت کارکنان هستیم ولی بی محابا نمی توان کاری انجام داد و باید منابع دیده شود بطوری که باید منابعی را در بودجه دولت ببینیم که مثلا یک درصد مالیات به ارزش افزوده باشد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس گفت: در این بخش دولت می گوید این مالیات بر ارزش افزوده ۴۰ همت است اما مجلس می‌گوید ۵۰ همت است! اینجا هم اختلاف برداشت است، بنابراین آنجا که بارمالی اضافه شده باید منابعش را هم باید تامین کنیم.

عباسی افزود: بنابراین نباید ادعایی کنیم بار مالی اضافه شده در حالی که بار مالی اضافه نشده چرا که اینها را به سطح جامعه کشاندن اختلاف مجلس و دولت به صلاح کشور نیست.

وی تاکید کرد: باید راهی پیدا و منابع را تامین کنیم مثلا یک درصد مالیات ارزش افزوده اضافه شده را یک عده می گویند گرانی ایجاد می شود یک عده می‌گویند، نمی‌شود. برخی می گویند مواد خوراکی شامل آن است یا نیست درحالی که مواد خوراکی فرآوری نشده شامل مالیات ارزش افزوده نمی شود و این یک درصد یک جایی می تواند کمک کند.

کد خبر 71317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =