بعید است تا پایان سال دوباره افزایش قیمت ارز را تجربه کنیم/ قیمت ارز به سطوح قبلی خود بازمی‌گردد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان ابراز امیدواری کرد که حوادث و تنش‌های خارجی منطقه هرچه زودتر به پایان برسد تا دوباره بازار ارز مثل ماه‌های گذشته روزهای آرام و باثباتی را داشته باشد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، موسی آقائی با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای و تاثیر آن بر افزایش قیمت ارز، افزود: وجود برخی موانع داخلی و خارجی از جمله حوادث کرمان، درگیری ایران و پاکستان و همچنین حمله آمریکا و انگلستان به یمن، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در سوریه و شلیک به پایگاه هوایی آمریکا توسط مقاومت عراق، همگی دست به دست هم داد تا بازار ارز ما دچار نوسان و افزایش قیمت شود، اما به عنوان یک فعال اقتصادی امیدوارم این حوادث و تنش‌ها هرچه زودتر پایان یابد تا دوباره بازار قیمت ارز تعدیل شود و روزهای آرام و باثباتی در این بازار داشته باشیم.

آیا بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز موفق بود؟

وی در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود بانک مرکزی در این شرایط بازار ارز را کنترل و مدیریت کرده، ادامه داد: قطعا اگر اینگونه نبود، با این سطح از نگرانی‌های سیاسی امنیتی منطقه، هم اکنون قیمت دلار بسیار بالاتر از نرخ‌های اخیر بود. بی تردید بانک مرکزی طبق سیاست‌های تثبیت و مد نظر خود می‌تواند همچنان به خوبی بازار ارز را مدیریت کند تا لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نشود.
آقائی به فضاسازی رسانه‌ای و جوسازی برای سوق دادن مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار ارز نیز گفت: بحث هجوم هیجانی و احساسی مردم به بازار ارز و تقاضاهای خُرد از سوی آن‌ها نیز تاثیر صددرصدی و مداوم در نوسانات بازار ارز ندارد و در نهایت این بانک مرکزی است که می‌تواند با تکیه بر منابع ارزی و توان خود بازار را مدیریت کند. تحلیل‌ها بر این است قیمت‌های کنونی بزودی به سطح قبلی خود بازمی‌گردد.

دولت قصد ارزپاشی نداشت

این فعال اقتصادی با تایید بر عدم ارزپاشی از سوی بانک مرکزی افزود: مطمئنا اگر بانک مرکزی اقدام به ارزپاشی در بازار می‌کرد می‌توانست خیلی زودتر از این‌ها قیمت دلار را به پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان نیز برساند، اما اینچنین نکرد. در واقع سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و بانک مرکزی اینطور نیست که با ارزپاشی، بازار را مدیریت کنند؛ چراکه این اتفاق می‌تواند به اقتصاد کشور و منابع ارزی در آینده لطمه بزرگی وارد آورد.

چرا باید امیدوار بود؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که با وجود اتفاقات و درگیری‌های داخلی و خارجی اخیر که در مجموع بحران سیاسی نظامی امنیتی محسوب می‌شوند، همین که قیمت ارز در همین محدوده دچار نوسان شده و مثل سال‌های گذشته با افزایش قابل توجهی همراه نبوده، جای امیدواری است. در نتیجه اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد و این روند به سمت آرامش برود، بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار تا پایان سال دوباره، جهش کند.
پیش بینی این فعال اقتصادی در حالی است که گزارش میدانی روز گذشته از بازار حکایت از فروکش کردن تب و تاب قیمت دلار داشت. قیمت دلار که در روزهای گذشته در بازار آزاد همسو با اخبار سیاسی تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفته بود، روز گذشته در ادامه روند کاهشی روز چهارشنبه و پنجشنبه، به کانال ۵۶ هزار تومان برگشت.

کد خبر 71336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =