کمیسیون همکاری مشترک ایران و روسیه نهم اسفند در تهران برگزار می‌شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اعلام خبر برگزاری هفدهمین کمیسیون دائمی همکاری‌ های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در روز نهم اسفند ماه ۱۴۰۲ در تهران، ابراز امیدواری کرد که این نشست به اوج گیری بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور منجر شود.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، کاظم جلالی در آیین گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران که با حضور شخصیت‌ها و مقام‌های روس از جمله بلوسف معاون اول نخست وزیر، نوواک معاون نخست وزیر و ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و جمعی از دیپلمات‌های خارجی در مسکو برگزار شد، افزود: ایران و روسیه، با ظرفیت های بالای موجود و با اراده سیاسی مستحکم، مصمم هستند تا از تمامی ظرفیت‌ها، برای ارتقای مناسبات فیمابین بهره برداری کنند.
وی یادآور شد: برای دستیابی به به این هدف نیز نهایی سازی و امضای «معاهده جامع همکاری راهبردی بین دوکشور» در دستور کار بوده و مراحل پایانی خود را سپری می کند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به امضای مقامات عالی دو کشور برسد.
سفیر ایران در روسیه ادامه داد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، امضای موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا،، امضای موافقتنامه ساخت راه آهن رشت ـ آستارا بعنوان حلقه مفقوده راهگذر بین المللی شمال ـ جنوب، توافقات در بخش‌های مختلف پولی و بانکی، اجرایی شدن «موافقتنامه لغو روادید گروهی گردشگری برای اتباع دو کشور ایران و روسیه» و گسترش همکاری‌های بین استانی، از گام‌های موثری است که در مناسبات دوجانبه برداشته شده است.

جلالی خاطرنشان کرد: مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته با وجود توطئه‌ها و موانع ایجاد شده از سوی دشمنان که با توسل به جنگ تحمیلی، تحریم، تروریسم اقتصادی و جنگ ترکیبی، فشار حداکثری را به کشور وارد کردند، با اتکا به جوانان برومند خود توانسته است دستاوردهای فراوان علمی، اقتصادی و فناوری را در عرصه های مختلف بدست آورد.
سفیر ایران در روسیه گفت:‌ به گواه آمار و ارقام موسسات معتبر بین المللی در بسیاری از این زمینه ها از جمله در حوزه هایی چون تولیدات صنعتی، فناوری نانو، داروهای نو ترکیب، کشاورزی، انرژی صلح آمیز هسته‌ای، فنآوری‌های برتر و دانش بنیان‌ها، بیوتکنولوژی، پزشکی، هوا فضا، پرتاب « ماهواره بر» و... به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته و هم اکنون در بسیاری از موارد یادشده، رتبه‌های نخست جهانی را به خود اختصاص داده است.

تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای دوست در دستور کار دولت سیزدهم
جلالی ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برپایه اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی، پیوسته در عرصه بین‌المللی، منادی و مدافع صلح و عدالت، عقلانیت، استقلال و رد تبعیض، تجاوز، مداخله و سلطه خارجی است و همواره مبتنی بر مشارکت فعال در سازمان‌های بین‌المللی، مخالفت با یک جانبه‌گرایی، حمایت از چند جانبه گرایی برپایه عدالت، همکاری، احترام متقابل و ضرورت ایفای نقش سازنده در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بوده و می باشد.
سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد:‌ در همین چارچوب، دولت جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم، با اتخاذ یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند، اولویت خود را برگسترش مناسبات خارجی با منطقه آسیا بخصوص همسایگان و کشورهای دوست قرار داده است. در عین حال مصمم است این روابط سازنده و خوب را مبتنی بر احترام متقابل با دیگر کشورهای جهان از جمله در آفریقا، امریکای لاتین، اروپا و دیگر مناطق تعمیق بخشد.

افزایش رایزنی‌های ایران و روسیه
سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست، فدراسیون روسیه، در سطوح عالی کماکان ادامه دارد و روز به روز در همه ابعاد و حوزه‌های مختلف در حال گسترش است.
وی ادامه داد: رایزنی‌های رؤسای جمهور و دیگر مقامات عالی‌رتبه دوکشور در تمامی سطوح، طی یک سال اخیر افزایش چشم گیری داشته است و طرفین از جمله در سفر اخیر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم ایران، به مسکو که در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۶ آذرماه ۱۴۰۲) انجام شد، درباره طیف وسیعی از همکاری‌ها در سطوح و حوزه های متعددِ دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، رایزنی و به تفاهمات ارزشمندی برای گسترش هرچه بیشتر و بهتر روابط دست یافتند.
جلالی گفت:‌ علاوه بر این همکاریهای ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه‌ای از جمله در قفقاز و خزر نتایج سومندی برای صلح و ثبات منطقه به همراه داشته است.
وی یادآور شد: در همین چهارچوب در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳، نشست وزیران امور خارجه کشورهای فرمت ۳+۳ با حضور وزیر امور خارجه روسیه در تهران برگزار شد و نشست وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر نیز در ۵ دسامبر ۲۰۲۳ با شرکت وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد که نتایج خوبی را به همراه داشت. ما قائل به حل و فصل مسائل منطقه با مشارکت و تعامل کشورهای منطقه و بدون حضور بازیگران فرامنطقه‌ای هستیم.

مقابله ایران و روسیه با یکجانبه گرایی
سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابل یک‌جانبه‌گرایی قرار دارند و مشترکاً درحال مبارزه با تک روی‌ها و زیاده خواهی‌ها در عرصه بین المللی و منطقه‌ای هستند. ما به یاری خداوند در راستای منافع مشترک، به همکاری و رایزنی بین دوکشور در تمامی سطوح و همه حوزه ها ادامه خواهیم داد.

کد خبر 71477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =