توازن بازار ارز با مدیریت انتظاری/ بانک مرکزی عملکرد خوبی داشته است

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است: از آنجا که مدیریت انتظاری سبب ایجاد توازن در بازار ارز می‌شود، بانک مرکزی عملکرد خوبی در مدیریت تقاضا و سیاست‌های کنترلی در تخصیص ارز داشته است و دارد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، عباس آرگون در گفت و گویی اظهار داشت: نرخ ارز یکی از متغیرهای مهم اقتصادی هر کشوری به‌حساب می‌آید و تغییرات نرخ آن در هر کشوری سبب نگرانی اقتصاددانان و همچنین عموم مردم می‌شود چراکه این متغیر بر سایر فاکتورهای مهم اقتصادی دیگر همچون نرخ تورم، اشتغال و صرفه‌پذیری صادرات و واردات و... تاثیر می‌گذارد.
وی تشریح کرد: در ماه‌های اخیر شاهد تلاطم‌های منطقه‌ای و سیاسی بودیم که بخش‌های مختلف، تحلیل‌های متفاوتی بر آن داشتند و در نهایت سردرگمی در خصوص رخدادهای سیاسی و اتفاقات پیش‌رو باعث تنش‌های ارزی در کشورمان شد.
آرگون ادامه داد: تاثیر تغییرات سیاسی و منطقه‌ای بر تغییر انتظارات ارزی و تورمی، انکارناپذیر است و همواره نرخ تورم و ارز بر کُنش و واکنش یکدیگر تاثیر می‌گذارند. در سه‌ماهه گذشته با تشدید تنش‌های منطقه‌ای، انتظارات تورمی رشد یافت و به‌دنبال آن نیز بازار ارز با افزایش نرخ روبه‌رو شده و در نهایت مکانیزم عرضه و تقاضا از این محرک متاثر شده است.
وی با بیان بر اینکه عوامل متعدد دیگری در نوسان ارزی سهیم بوده است، گفت: عواملی نظیر ذخایر ارزی در سایر کشورها، کسری بودجه، ناترازی‌های خارجی و... می‌تواند بر تحولات بازار ارز تاثیر بگذارد و باید این نکته را مدنظر قرار داد که نوسان‌های ارزی در طول زمان با واقعیت نرخ تورم تعدیل خواهد شد.
این کارشناس مسائل پولی تاکید کرد: تثبیت نرخ ارز به‌صورت اسمی از اهمیت چندانی برخوردار نیست و تجربه‌های مشابه سال‌های ۹۰ الی ۹۵ در بازار ارز می‌تواند آثار مخربی را به بار بیاورد؛ دولت باید تا اتخاذ سیاست‌های صحیح و ثبات اقتصادی، نرخ حقیقی ارز را ثابت نگه دارد؛ در واقع باید اجازه داد که نرخ ارز متناسب با شرایط اقتصادی و میزان تورم، تثبیت و تعدیل بشود.
آرگون با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز موجب پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد خواهد شد که این موضوع نیز شاه‌کلید توسعه کشور است، گفت: به هر میزان که نرخ ارز حقیقی تثبیت بشود، بخش‌های مختلف اقتصادی همچون تولید و تجارت نیز تقویت خواهد شد و این امر اثر ماندگاری در اقتصاد کلان و خرد دارد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی، گفت: یکی از اصلی‌ترین راهکارهای ایجاد توازن در بازار ارز، مدیریت انتظارات است و پارامترهای مختلفی بر این مسئله حکمفرما است که تمامی این موارد در اختیار بانک مرکزی نیست، اما با این حال بانک مرکزی توانسته عملکرد خوبی را طی ۸ ماه گذشته به ثبت برساند. در بازه زمانی مذکور نسبت به گذشته مدیریت بهتری در بازار ارز رقم خورده که این امر نیز ناشی از مدیریت تقاضا، سیاست‌های کنترلی در تخصیص ارز دولتی و کارکرد بهینه مرکز مبادله ارزی بوده است؛ امیدواریم در آینده با درنظرگیری واقعیت‌های اقتصادی سیاست‌های صحیحی اتخاذ بشود و شاهد ثبات نرخ ارز حقیقی باشیم.

کد خبر 71654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =