کمک گواهی سپرده خاص به مدیریت بازار ارز و طلا

عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران، انتشار گواهی سپرده خاص را باید از بهترین سیاست‌های بانک مرکزی که برای مدیریت بازارهای سرمایه‌ای اتخاذ شده، دانست.

به گزارش اگزیم نیوز، کاظم مرتاض روز شنبه در رابطه با انتشار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد از سوی بانک مرکزی که با استقبال خوبی نیز مواجه شد، گفت: بی تردید تصمیم اخیر بانک مرکزی را می‌توان یکی بهترین سیاست‌های این نهاد پولی و بانکی خواند که با توجه به شرایط بازارهای سرمایه‌ای و اهمیت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولید اتخاذ و اجرایی شد. این گواهی سپرده می‌تواند به خوبی سرمایه‌های دپو شده و بی هدف مردم را به سوی بخش تولید هدایت کرده و سود خوب و قابل توجهی هم به سرمایه‌گذاران پرداخت کند.

این فعال اقتصادی به تاثیر مثبت گواهی سپرده در کاهش التهاب بازارهای مالی از جمله ارز و طلا اشاره و تصریح کرد: بسیاری از مردم با توجه به سرمایه‌های خرد و نیمه خرد خود تمایل فراوانی به بازارهای زودبازده و پُرسود دارند؛ به همین دلیل دلالان و سوداگران هم می‌توانند با ایجاد موج هیجانی کاذب، سرمایه آن‌ها را به بازارهای غیر رسمی و نامولد ارز و طلا سوق دهند. در نتیجه گواهی سپرده می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین راه برای سرمایه گذاری سرمایه‌های خرد و کلان مردم و فعالان اقتصادی باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران اهمیت مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی را یادآور شد و افزود: بانک مرکزی با این روش می‌تواند به خوبی سرمایه‌های مردم را با پرداخت سود ۳۰ درصدی جذب و به بخش مولد هدایت کند. بطوریکه حتی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هم می‌توانند از این گواهی سپرده متنفع شده و چرخ اقتصاد کشور را همچنان به گردش در آورند.

مرتاض در خصوص موقتی بودن نوسانات بازار ارز هم گفت: ما همچنان با روند دپو شدن سرمایه‌های سرگردان در خانه‌ها و بازارهای نامولد مواجه هستیم که بیش از همه، بازار ارز و طلا را نشانه می‌رود. بانک مرکزی با این اقدام می‌تواند گام موثری در کنترل و مدیریت بازار ارز هم بردارد و بحران‌های مقطعی را راحت‌تر از گذشته پشت سر بگذارد.

وی آرام کردن التهاب بازارهای سرمایه‌ای را یکی از مهمترین اهداف و تبعات انتشار گواهی سپرده ذکر و اضافه کرد: زمانی که بتوان با گواهی سپرده از سود خوب و مطمئنی برخوردار شد، دلیلی برای هجوم احساسی و هیجانی به بازار ارز و طلا و سکه برای مردم باقی نمی‌ماند و همین موضوع می‌تواند در کنترل تورم و نقدینگی هم بسیار موثر باشد. از سوی دیگر دولت و بانک مرکزی هم در این شرایط می‌توانند به راحتی بازار را مدیریت کرده و آرامش و تثبیت مطلوبی در آن ایجاد کنند.

عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران افزود: ارتقای کیفیت منابع پولی و کنترل پایه‌پولی و نقدیندگی، تقویت تامین مالی تولید و امکان دریافت تسهیلات بانکی با استفاده از این گواهی به عنوان وثیقه از جمله مزایای این گواهی است. امیدوارم تدوین و اجرای این طرح و سیاست‌های مشابه همچنان تداوم داشته باشد تا امید و انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در بخش مولد نیز افزایش یابد.

براساس دستورالعمل و مجوز انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده خاص که ۱۱ بهمن به شبکه بانکی ابلاغ شد بانک مرکزی با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی با بازدهی مناسب مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه به کلیه بانک‌های کشور برای انتشار گواهی سپرده خاص صادر کرد که بصورت کامل به فروش رسید.

همچنین در مرحله دوم و در راستای تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا نیز مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شده که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

براساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص، بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی محاسبه و به خریداران این گواهی در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.

ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از مالیات بوده و هیچ محدودیت خرید هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است.

کد خبر 71664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =