ضرورت انتقال نظام مالی کشور به سمت شرق/ بریکس باید FATF و سوئیفت خودش را داشته باشد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگرچه قبل از تحریم‌ها روند مبادلات بازرگانی کشور مشخص و نظام بانکی در تجارت خارجی فعال بود و این روند با هزینه کمی جریان داشت اما بعد از تشدید تحریم‌ها، نقشه تجاری کشور تغییر کرد و از سمت غرب به شرق رفت.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا فرزین روز دوشنبه در آیین اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان حکمرانی ارزی، ثبات و رونق اقتصادی، اظهار داشت: به هر حال نظام مالی کشور همچنان به سمت غرب است و به جهت شرق منتقل نشده است، برای مثال در انگلستان سه بانک داریم و این در حالی است که تجارت آنچنانی با این کشور نداریم؛ اما در چین با این حجم تجارت، بانکی نداریم؛ بنابراین باید نظام مالی را نیز به سمت شرق ببریم چرا که در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ارز و ریال دو روی یک سکه هستند و زمانی که درباره ارز صحبت می‌کنیم در واقع در رابطه با پول صحبت می‌کنیم؛ بنابراین هنگام سخن درباره حکمرانی ارزی باید حکمرانی ریال را نیز مدنظر قرار دهیم و آن را تقویت کنیم تا جایی که سهم ریال حتی در تجارت داخل نیز بشتر افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ایران با وجود تحریم‌ها به معنای اقتصادی باز است، گفت: سهم واردات و صادرات به تولید ناخالص داخلی ایران بسیار بزرگ است که نشان می‌دهد کشوری با اقتصاد باز هستیم و به همین دلیل اقتصاد کشور به نرخ ارز حساس است.

فرزین افزود: مراودات ایران با دنیای خارج زیاد است و به دلیل تجارت بالا مراودات مالی با دنیا نیز بسیار بالاست و چون دارای اقتصادی باز هستیم دائما با خطر اثر نوسان نرخ ارز روی متغیرهای کلان اقتصادی مواجه هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: قبل از تحریم، نظام بانکی وظیفه اصلی را در مبادلات تجاری داشت و از ابزارهای مختلف در این زمینه استفاده می‌کرد، در سال‌های پیش از تحریم بیشتر واردات از محل تجارت بوده و مراودات مالی آن‌چنانی نداشتیم. در این دوره تراز تجاری و تراز پرداخت‌ها همواره مثبت بوده و مشکلی در تجارت خارجی و نقل و انتقالات پولی نیز نداشته‌ایم.

عالی ترین مقام بانک مرکزی گفت: نقل و انتقالات مالی نیز از نظام بانکی خارج شده و از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم که طبیعی است پرهزینه و پر ریسک باشد و برنامه ریزی و کنترل آن سخت‌تر شده است، برای اینکه حکمرانی ارزی کشور را تقویت نمائیم باید بتوانیم ابزارهای لازم برای نقل و انتقالات ارزی کشور را قوی‌تر کنیم.

وی افزود: البته هم‌اکنون با وجود همه این مسائل در وضعیت خوبی قرار داریم و نهادسازی مناسبی اتفاق افتاده و ابزارهای خوبی را استفاده می‌کنیم. تلاش این تیم فکور ایرانی نیز این بوده که برای حفظ تجارت از این ابزارهای جایگزین استفاده کنند، تمام نقال و انتقالات پولی و مراودات مالی کشور تحریم شده بود و باید سازوکار جدیدی شکل می‌گرفت که با این احتساب در این حوزه تاکنون عملکرد بدی نداشته‌ایم.

فرزین گفت: حجم تجارت کشور نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار بوده که شامل مجموع واردات و صادرات رسمی و غیررسمی است، این نشان می‌دهد که ساز و کاری که تعیین شده، تا حدودی موفق عمل کرده است. نوسانات این ساز و کارها بر اقتصاد کشور اثرگذار است که باید ثبات آن را تقویت کنیم.

وی افزود: هنوز نتوانسته‌ایم به اندازه‌ای که در غرب حضور تخصصی داشته‌ایم، در شرق نیز حضور داشته باشیم، این نقد را از ابتدا مطرح کردیم و به دنبال حل کردن آن هستیم، اما با وجود تحریم‌ها کمی سخت است تا نظام رسمی خود را به این منطقه منتقل کنیم. نظام غیررسمی کشور کار خود را انجام می‌دهد؛ اما هنوز رسمی نشده و باید برای رسمی شدن مبادی مالی کشور تلاش کنیم.

فرزین تاکید کرد: در برنامه ما قرار گرفته که حضور خودمان را در کشورهایی که سهم تجارت ندارند، کمتر کنیم و به سمت کشورهای شرقی و همسایه حرکت کنیم، در چشم انداز آتی نیز به نظر نمی‌رسد بتوانیم حجم تجارت آنچنانی با این کشورهایی که در آن‌ها حضور داریم، داشته باشیم؛ اما سهم کشورهایی مثل چین و هند از تجارت جهانی افزایش پیدا کرده و هم‌اکنون که عضو بریکس نیز شده‌ایم باید بتوانیم با نهادسازی حضور در این کشورها را تقویت کنیم.

وی افزود: در حوزه بریکس پیشنهادات مشخصی برای رشد تجارت با کشورهایی مثل روسیه، هند و چین داده‌ایم، تا به سمت یک پول مشترک و یک ساز و کار نقل و انتقال مالی جایگزین برویم. چه اشکالی دارد که اعضای بریکس برای خود ساز و کاری مثل FATF و سوئیفت داشته باشند. این پیشنهادات را مطرح کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم.

فرزین اظهار داشت: باید با کشورهای همسایه و شرق تعامل کنیم و مراودات مالی و تجاری را افزایش دهیم، بستر سیاسی زمینه ساز تجارت است و از طرفی حتی خود تجارت نیز روابط سیاسی را تقویت می‌کند، نگاه ما در بانک مرکزی توسعه این روابط است. دولت سیزدهم نیز از ابتدا اعلام کرده که تعامل با کشورهای منطقه افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: تمام کشورهای دنیا حجم بالایی از تجارت را با کشورهای همسایه خود دارند و باید با کشورهای همسایه روابط تجاری و مالی خود را افزایش دهیم و این روابط را تقویت کنیم، این یکی از ملزومات تقویت حکمرانی ارزی در کشور است.

کد خبر 71736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =