مبلغ ۶۰ درصد تراکنش‌های شبکه بانکی کشور خرد است

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با بیان اینکه امسال بانک‌ها تدابیر ویژه‌ای برای تراکنش‌های پایان سال اتخاذ کرده‌اند، گفت: به دنبال این هستیم تا الگوهای حرکت مردم در شبکه پرداخت را متنوع کنیم، زیرا بسیاری از تراکنش‌ها بر بستر کارت انجام می‌شود که ۶۰ درصد آن خرد و حتی خیلی خرد است.

به گزارش اگزیم نیوز، «علیرضا ماهیار» صبح امروز (سه‌شنبه) در محل بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های این مجموعه تدوین روش های نظارت هوشمند براساس قانون جدید بانک مرکزی مبتنی بر روش‌های مختلف است که بهره گیری از فناوری های نوین بخصوص ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از آن جمله است.

وی افزود: در حال حاضر در شبکه پرداخت روزانه صدها میلیون تراکنش صورت می گیرد که ساماندهی آن‌ها برای جلوگیری از هرگونه تقلب یا خطای احتمالی در تراکنش‌ها از یک طرف و تقویت نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانک‌ها و نظارت خود بانک‌ها از طرف دیگر از جمله مهم‌ترین راهبردهای مورد نظر بانک مرکزی با هدف تقویت شبکه های نظارتی شبکه بانکی و افزایش اطمینان مشتریان نسبت به خدمات قابل ارایه است.

وی ابراز امیدواری کرد براساس سند راهبردی در حال تدوین در این حوزه، نقشه راهی برای نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی آماده کرده و بتوانیم در سال آینده شاهد رونمایی از طرح‌ها و سامانه‌های جدید در این حوزه با هدف ارایه خدمات بهتر بانکی به مشتریان باشیم.

ماهیار خاطرنشان کرد: امسال بانک‌ها تدابیر ویژه‌ای را برای کاهش نارسایی ها در تراکنش‌های پایان سال اتخاذ کرده اند، ضمن آنکه به دنبال آن هستیم الگوهای حرکت مردم در شبکه پرداخت متنوع شود. اکنون بسیاری از تراکنش‌های مردم بر بستر کارت انجام می‌شود که ۶۰ درصد آن‌ها تراکنش‌های خرد و حتی خیلی خرد است.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تصریح کرد: اینکه برای این تراکنش‌ها همان باری را بگذاریم که برای تراکنش‌های بزرگ می‌گذاریم روش درستی نیست. روش‌هایی مانند کیف پول و پرداخت‌های غیرمبتنی بر کارت از روش‌هایی است که بانک مرکزی دنبال می‌کند و ما نیز در مجموعه ملی انفورماتیک به دنبال این هستیم تا بانک‌ها را به استفاده از این زیرساخت‌ها تجهیز کنیم تا بار شبکه اصلی کاهش پیدا کند و سرویس دهی بهتری به مشتریان ارایه شود.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال در حوزه‌های مختلف مانند اپلیکیشن‌ها شاهد دستاوردهای خوبی در حوزه نظام بانکی باشیم به طوری که مردم در خریدهای پایان سال خود تجربه خوبی را شاهد باشند. ما باید مشتریان را به سمت استفاده از روش‌های راحت‌تر با هزینه کمتر سوق دهیم. بحث قیمت‌گذاری کارمزد در نظام بانکی کار دیروز و امروز نیست. این قیمت‌گذاری ۱۰ سال قبل انجام شده و هر سال متناسب با هزینه‌هایی که دارد رشد نکرده است. همانطور که اشاره کردم روش‌های کم‌هزینه‌تری وجود دارد و مشتریان بانک‌ها باید بتوانند بیشتر از آن روش‌ها استفاده کنند.

ماهیار افزود: بسیاری از تراکنش‌ها که مشتریان در شبکه بانکی کشور انجام می‌دهد قابل هدایت به سمت هدفمندسازی و تراکنش‌ها با کیفیت بهتر است. نمونه موفق آن سامانه «پل» بود که برای پرداخت آنی و لحظه‌ای در بانک مرکزی رونمایی شد اما با توجه به اینکه کارمزد کمتری نسبت به دیگر واریزها دارد استقبال از آن خیلی چشمگیر نبود ولی پیش‌بینی من این است اگر بتوانیم این فرهنگ‌سازی را بین مردم، بانک‌ها و شعب ترویج دهیم رضایتمندی بیشتری را رقم خواهیم زد.

کد خبر 71775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =