ساماندهی بازار ارز باید کاملا در اختیار بانک مرکزی باشد/ کاهش قابل توجه تورم با اجرای «سیاست تثبیت»

قائم مقام اسبق وزارت صمت گفت: اگر تنظیم شاخص‌های اقتصاد کلان به صورت واقعی دست بانک مرکزی باشد، برکات زیادی برای مردم خواهد داشت.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد صادق مفتح روز یکشنبه در گفت‌وگویی افزود: بسیاری از بحران‌ها و تنش‌هایی که در بازارها مشاهده می‌کنیم، ریشه در اقتصاد کلان و نوسانات نرخ ارز دارد.

قائم مقام سابق وزیر صمت بیان کرد: زمانی که نرخ ارز نوسان شدیدی را تجربه می‌کند و یا نرخ آن افزایش می‌یابد، یک نگرانی در فعالان اقتصادی و عامه مردم ایجاد می‌شود که بنا است گرانی‌ها افزایش یابد. در ادامه، این موضوع موجب می‌شود تا در بین مردم تقاضای کاذب به وجود بیاید و همین تقاضای کاذب باعث می‌شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا از بین برود و قیمت کالاها رشد کند.

مفتح افزود: بنابراین در بسیاری از مواقع نوسان قیمتی ناشی از این است که فعالان اقتصادی نگران تامین نرخ ارز در آینده هستند، در نتیجه ارگان و نهادی که مسئول ساماندهی بازار ارز است، مانند بانک مرکزی، باید اختیار ساماندهی بازار ارز را بر عهده بگیرد تا بتواند در این مورد به طور متمرکز تصمیم گیری کند و همچنین تصمیمات به موقع و سریع اتخاذ کند. تحقق این عوامل موجب خواهد شد تا فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی نباشند.

وی گفت: به نظر بنده ثبات در قیمت ارز به معنی ثبات در شاخص‌های اقتصاد کلان است، بنابراین ثبات در نرخ ارز حتما موجب ثبات در قیمت کالاها و همچنین اقتصاد خرد در سطح بازارها خواهد شد.

قائم مقام وزارت صمت افزود: خوشبختانه با اتخاذ سیاست تثبیت توسط دولت و بانک مرکزی، در سال جاری شاهد ثبات نسبی خوبی در بازار ارز بودیم که در نتیجه آن تورم به میزان قابل توجهی و بیش از ۲۰درصد نسبت به ابتدای سال کاهش یافت.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: در گذشته بانک مرکزی در عمل از استقلال کافی و لازم برخوردار نبود و دخالت‌هایی توسط دولت در بانک مرکزی صورت می‌گرفت و حتی در برخی از مواقع دخالت‌های دولت بسیار فراتر از قانون روی می‌داد.

مفتح در پایان تاکید کرد: اگر براساس قانون جدید، استقلال بانک مرکزی به معنای واقعی عملیاتی و تثبیت شود و تنظیم شاخص‌های اقتصاد کلان به صورت واقعی دست بانک مرکزی باشد، برکات زیادی برای مردم خواهد داشت که کاهش نرخ تورم و کنترل بازار ارز ازجمله آن‌هاست.

کد خبر 71897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =