۵۵ درصد ظرفیت سدها خالی است/ کاهش بیش از ۲۵ درصدی ذخایر ۱۷ سد مهم کشور+جدول

با وجود ۲۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور درحال حاضر ۴۵ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۵ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، در ۱۵۵ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا پنجم اسفندماه ۱۴۰۲) در مجموع ۱۰ میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۵ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، ۹ میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۷ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود ۲۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۴۵ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۵۵ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده کاهش ۴ درصدی در این بخش است.

جدیدترین وضعیت سدهای مهم (شرب و کشاورزی) در جدول زیر آورده شده است.

۵۵ درصد ظرفیت سدها خالی است/ کاهش بیش از ۲۵ درصدی ذخایر ۱۷ سد مهم کشور+جدول

همانطور که در جدول بالا مشخص است، ۱۷ سد مهم کشور با کاهش ۲۵ تا ۹۲ درصدی ذخایر نسبت به زمان مشابه سال قبل که سالی خشک و کم‌بارش بود، مواجه‌ هستند.

کد خبر 71909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =