روایت رسانه چینی از موفقیت دولت ایران در مهار تورم

یک رسانه چینی با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در کاهشی کردن نرخ تورم نوشت: این دستاورد بارقه‌ای از امید برای بهبود اوضاع پدید آورده و گواهی بر روحیه پایداری ملت ایران است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، بی.ان.ان در گزارشی نوشت: با طلوع آفتاب در خیابان‌های شلوغ تهران، نشانه‌های انعطاف پذیری و سازگاری در بافت اقتصادی ایران آشکار می‌شود. در میانه تحریم‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیک، مرکز آمار ایران چراغ امیدی را روشن می‌کند و از تغییر ظریف در چشم‌انداز اقتصادی کشور خبر می‌دهد. بر اساس آمار رسمی که توسط این نهاد منتشر شده متوسط نرخ تورم در ایران کاهش قابل توجهی داشته و روزنه امید جدیدی در بخش مالی ایران پدید آمده است.

یافته‌های اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که متوسط نرخ تورم برای دوره دوازده ماهه منتهی به ۲۰ ژانویه (پایان دی ماه) ۴۲.۵ درصد بوده است. این رقم نشان دهنده کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به سال قبل است که نشانه‌ای ظریف اما قابل توجه از ثبات اقتصادی است.

نرخ تورم نقطه به نقطه در دهمین ماه شمسی نشان می‌دهد که خانواده‌ها به طور متوسط ۳۵.۸ درصد بیشتر برای مجموعه کالاها و خدمات در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته پرداخت کرده‌اند. این نرخ با وجود اینکه همچنان بالاست، نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد کاهش داشته است که نشان دهنده کاهش تدریجی فشار قیمت‌هاست.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی پیش‌بینی کرده نرخ تورم ایران که در سال ۲۰۲۲ به ۴۹ درصد رسید، در سال ۲۰۲۳ به ۴۲ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. نگاهی فراتر از اعداد ماجرای تورم در ایران چیزی بیش از حکایت درصدها و شاخص‌های اقتصادی است.

تورم درواقع بازتابی از تاب‌آوری مردم عادی ایران است که در یک اقتصاد در حال نوسان پیچ‌های زندگی را یکی پس از دیگری سپری می‌کنند. از بازارهای شلوغ تهران گرفته تا خیابان‌های آرام شهرهای کوچک‌تر، تأثیر تورم در تمام جنبه‌های جامعه نفوذ می‌کند. با این حال، در مواجهه با ناملایمات قیمت‌ها، یک تلاش جمعی برای سازگاری و استقامت در میان مردم دیده می‌شود.

کاهشی شدن نرخ تورم در ایران هرچند اندک است، اما بارقه‌ای از امید برای بهبود اوضاع پدید آورده و گواهی بر روحیه پایداری ملت ایران است. کاهشی شدن نرخ تورم دریچه‌ای را به روی زندگی میلیون‌ها ایرانی گشوده و روایتی فراتر از اعداد و نمودارهاست. در حالی که ایران به تلاش برای حل چالش‌های اقتصادی خود ادامه می‌دهد، جامعه جهانی از نزدیک نظاره گر است و مانور پیچیده ایران بین سیاست، مقاومت و پیگیری ثبات را تماشا می‌کند.

کد خبر 71927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =