تامین نیاز واقعی مردم در مرکز مبادله ایران/ قیمت سکه کاهش می‌یابد

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان معتقد است: سکه با قیمت منصفانه‌تری در مرکز مبادله ایران عرضه می‌شود و به نوعی حباب قیمت آن هم کمتر خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، رحمان سعادت روز پنجشنبه درباره مزایای عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: بانک مرکزی با عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بازار سکه را به سمت واقعی شدن می‌برد که با آن متقاضیان می‌توانند نیاز واقعی خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه عرضه سکه در مرکز مبادله ایران باعث کاهش قیمت سکه و حباب قیمتی می‌شود، اظهار داشت: سکه با قیمت منصفانه‌تری در این مرکز عرضه می‌شود و به نوعی حباب قیمت آن هم کمتر و کوچک‌تر خواهد شد؛ چراکه حباب قیمتی زمانی رخ می‌دهد که بازارها شفاف نباشند و بازارسازها نیز سعی می‌کنند با ایجاد تقاضای هیجانی قیمت را بالا ببرند که در این وضعیت عرضه سکه در مرکز مبادله ایران می‌تواند کارساز باشد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه سمنان، در بازاری که رقابت کامل وجود دارد منابع به صورت بهینه تخصیص می‌یابد و قیمت‎‌ها نیز منصفانه‌تر است.

سعادت در پایان تاکید کرد: حباب قیمتی زمانی ایجاد می‌شود که ورود به بازار با محدودیت همراه باشد؛ ولی خوشبختانه همه افراد می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در سامانه اقدام به خرید سکه از مرکز مبادله ایران کنند؛ بنابراین امکان حضور تمامی مردم در حراج آن هم بدون وجود محدودیت از ویژگی‌های مثبت عرضه سکه در مرکز مبادله ایران است.

ره‌آورد عملکرد بانک مرکزی کاهش تورم نقطه به نقطه است

این اقتصاددان همچنین درباره ثبات ارزی و ره‌آورد بانک مرکزی در یکسال گذشته در این حوزه افزود: از جمله اقدامات درست بانک مرکزی در یکسال گذشته توجه به اصل مهم ایجاد ثبات در اقتصاد است؛ موضوعی که نتیجه آن کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ثبات در بازار ارز است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آقای فرزین در یک سال گذشته مسیر تعامل با کشورهای مختلف و دیپلماسی را در پیش گرفتند که حاصل این موضوع حدود ۱۵ سفر خارجی به کشورهای اطراف و منطقه است که آثار و عواید مطلوب آن در ثبات اقتصادی و بازگشت ارز به کشور مشهود است.

سعادت گفت: تاثیر سفرها و رایزنی‌های رئیس بانک مرکزی با همتایان خود در کشورهای مختلف منطقه تاثیر بسزایی در تامین منابع ارزی کشور داشته و به این دلیل شاهد عملکرد بهتر صندوق توسعه ملی نیز هستیم.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: بی تردید با رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم، اما در صورتی که مسئولان ناظر بر تداوم برنامه‌هایی که مرتبط با ثبات اقتصادی است حرکت کنند قطع به یقین دراین مسیر موفق خواهیم شد و شاهد ثبات بیشتر ارزی و اقتصادی خواهیم بود.

کد خبر 72204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =