تهران و رم در مسیر جاده ابریشم

نخست وزیر ایتالیا: با وجود فرصت‌های زیاد اقتصادی بین دو كشور باید به احساس و تمدن مشترك ایران و رم توجه کنیم و برای برقراری صلح و ثبات در منطقه بکوشیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، «ماتئو رنسی» نخست وزیر ایتالیا امروز چهارشنبه در نشست تجاری دو كشور در اتاق بازرگانی ایران گفت: ما در ایران هستیم اما نه فقط برای بستن قراردادهای اقتصادی؛ فرصت‌های اقتصادی زیادی بین دو كشور وجود دارد و باید از این فرصت‌ها استفاده كنیم اما بیش از هر چیز یك احساس مشترك بین دو تمدن بزرگ ایران و رم وجود دارد.

نخست وزیر ایتالیا با شاره به بحران های جهانی و ناآرامی های منطقه افزود: این باور عمیق در ایتالیا وجود دارد كه ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک و پتانسیل های فرهنگی و سیاسی می‌تواند نقشی بسیار مهمی نه فقط در منطقه خاورمیانه بلكه در تمام دنیای امروز كه با چالش‌های زیادی روبه‌روست، ایفا كند.

وی همچنین گفت: در سوریه و یمن یك بحران انسانی بزرگ به جا مانده است به طوری كه تعداد پناهندگان به ایتالیا، امسال 15 تا 20 برابر افزایش یافته‌است.

نخست وزیر ایتالیا افزود: وقتی گفته می‌شود 23 درصد از قربانیان یمن كودك و 15 درصد زنان هستند، به این نكته می‌رسیم كه با یك تراژدی واقعی روبه رو هستیم.

رنسی با تاكید بر اینكه ایران و ایتالیا می‌توانند پیام ثبات و صلح را در منطقه منتشر كنند، گفت: دو كشور همچنین می‌توانند به موضوعاتی بپردازند كه در مورد آن توافق ندارند؛ با این حال ما نقاط مشترك زیادی داریم كه یكی از آنها ایجاد صلح است.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینكه به عنوان نخستین نخست وزیر غربی در پساتحریم به ایران سفر كرده است، گفت: رابطه‌ها نباید فقط روی كاغذ بمانند و بهترین راه برای تحكیم دوستی‌ها این است كه ارزش‌ها را به اشتراك بگذاریم و با هم همکاری و تعامل داشته باشیم.

رنسی همچنین از جوانان و قشر دانشگاهی ایران به عنوان سرمایه های ارزشمند کشور یاد کرد.

وی گفت‌ با اشاره به اینکه برای توسعه روابط و پیشرفت کارهای زیادی باید انجام شود گفت: ما مانند قطارهای سریع‌السیرمان باید بدویم؛ مسائل مالی اهمیت دارند.

رنسی همچنین از سفر وزیر اقتصاد و دارایی ایتالیا همراه هیاتی اقتصادی به تهران در مرحله بعد از این سفر خبر داد.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: سه روز پیش مطلع شدم كه اولین بانك غربی با نام «یونی کردیت»  قراردادی با ایران منعقد كرده است و بناست شعبه‌هایی نیز در ایران و اروپا باز کند.

وی با اشاره به حضور شركت‌هایی همچون ساچه و فعالان اقتصادی ایتالیا در ایران گفت: پروژه‌ها نباید فقط روی كاغذ باشد و باید اجرایی شوند.

این مقام ایتالیایی با اشاره به ظرفیت های همکاری دو کشور و شرکت های ایتالیایی حاضر در نشست افزود: ساچه ایتالیا، شرکت های لیدر جهانی ماکارونی و دنیای مد ایتالیا از شرکت هایی هستند که تمایل همکاری و سرمایه گذاری در ایران را دارند.

رنسی گفت: چرا ما به جاده ابریشم فكر نكنیم؛ واقعیت این است كه مسافران جاده ابریشم در گذشته به فارسی و لهجه‌های ایتالیایی با هم گفتمان داشتند.

وی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همكاری دو كشور گفت: فعالان اقتصادی ایتالیا در بخش‌های نیرو، گاز، نفت، فولاد، بهداشت و زیرساخت‌های تكنولوژیكی در هیات ایتالیایی وجود دارند و نباید مراودات در این زمینه‌ها نادیده گرفته شود.

وی گفت: ایتالیا نخستین كشوری است كه بعد از تحریم‌ها به ایران آمده است چون بر این باوریم كه رابطه ما، رابطه‌ای دوستانه است؛ ایران و ایتالیا فرصت‌های بزرگی برای همكاری دارند.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: هر دو كشور گذشته و تاریخ زیبایی دارند اما این تاریخ نباید تنها در سطح یادبود و خاطره بماند.

وی گفت: با اجرای 30 تفاهمنامه‌ای كه در رم به امضا رسید و چند تفاهمنامه‌ای كه دیروز امضا شد و همچنین 12 تفاهمنامه‌ای كه امروز امضا می‌شود، فرصت‌های خوبی برای اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

کد خبر 7227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =