افزایش ۲.۵ میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت و گاز ایران در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سال ۱۴۰۲ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار بشکه معادل نفت به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران اضافه و چند میدان تازه نفتی هم کشف شد.

به گزارش اگزیم نیوز از وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر امروز (یکشنبه) در آیین امضای قراردادهای اجرای طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه درباره حق حاکمیت ایران بر بخشی از میدان آرش، مواضع رسمی از سوی وزارت امور خارجه مطرح می‌شود، اظهار داشت: حاکمیت ایران بر بخشی از میدان گازی آرش انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه برنامه اکتشاف در حوزه سرزمینی در پارس جنوبی پایان نیافته و یک چاه اکتشافی جدید حفاری و تکمیل شده است و در حال مطالعه برای چاه دوم اکتشافی هستیم، تأکید کرد: سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۵ میلیارد بشکه به ذخایر نفتی و گازی ایران اضافه و چند میدان جدید نفتی نیز کشف شد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه برای نگهداشت توان تولید از پارس جنوبی و افزایش برداشت گاز از این میدان سه روش را در دستور کار داریم، گفت: اقدام نخست حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در کنار چاه‌های پیشین به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است که قرارداد آن با چهار شرکت اکتشاف و تولید ایرانی امضا شده است.

وی اقدام دوم را اسیدکاری گسترده چاه‌های گازی در میدان پارس جنوبی دانست و افزود: فشارافزایی به‌عنوان سومین اقدام انجام می‌شود تا حداکثر تولید صیانتی در میدان مشترک پارس جنوبی به انجام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با برنامه‌های نگهداشت، تولید در زمستان امسال به روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسید، ادامه داد: این طرح گسترده‌ای است و مانند قطر در بازه‌ای چند ساله اجرا می‌شود.

خجسته‌مهر صادرات گاز ایران به عراق را در بازه‌های زمانی متفاوت دانست و گفت: از دو نقطه به عراق گاز صادر می‌کنیم و کارگروهی مشترک برای همکاری‌های نفتی برقرار است.

وی تأکید کرد: ظرفیت همکاری بین ایران و عراق شامل فعالیت‌های اکتشافی در بلوک‌های مرزی، استفاده از گازهای مشعل عراق در کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس) و توسعه میدان‌های نفت و گاز است.

کد خبر 72273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =