تولید بیش از ۱.۳ میلیون تن تخم‌مرغ در سال‌ جاری

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: امسال تولید تخم مرغ کشور به یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد مرادی روز دوشنبه در نشست خبری خود با تشریح عملکرد این انجمن در طول یک سال توضیح داد: میزان تولید تخم مرغ کشور در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن بوده است و امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هزار تن افزایش داشته ایم.

صادرات ۱۳۵ هزار تن تخم مرغ در سال جاری

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اظهار داشت: در سال جاری ۱۳۵ هزار تن محصول تخم مرغ به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.

وی تصریح کرد: اکنون تخم مرغ ایران به کشورهای حوزه خلیح فارس، بحرین، امارات، کویت، قطر، عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان صادر می شود.

برنامه ایجاد تونل صادراتی به روسیه

مرادی گفت: اکنون تلاش داریم تونل صادرات تخم مرغ ایران به روسیه را ایجاد کنیم. در حالی که سه سال قبل تنها ۲۰ هزار تن تخم مرغ صادر شده بود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار میهن با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ با وجود اصلاحات اقتصادی و تغییر نرخ ارز که به تبع آن افزایش قیمت نهاده ها را به دنبال داشت قیمت تخم مرغ ثبات ماند و نوسانی نداشته است، گفت: افزایش هزینه های تولید و ثابت ماندن قیمت باعث شد که به تولیدکنندگان فشار زیادی وارد شود اما با همت تولیدکنندگان تولید سیر صعودی داشته است به طوری که میزان تولید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰۰ هزار تنی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در آسیب شناسی صادرات به این موضوع رسیدیم که تولید برای داخل باید به گونه ای باشد که تصمیم گیران و مسئولان تصمیمات آنی در خصوص صادرات نگیرند، اظهار داشت: به همین دلیل بازار داخل را به خوبی تامین ‌کردیم.

مرادی اضافه کرد: برای اولین بار کمترین نوسان قیمت تخم مرغ را در مزارع تولیدی و سفره مردم داشتیم. این مهم به رکورد تولید جوجه و جوجه ریزی امسال باز می گردد به نحوی که میانگین ۵۵ میلیون قطعه در سال شکسته شد که پشتوانه محکمی در تولید تخم مرغ ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: در گله های مولد بخش اجداد دوگله در کشور موجود بود که اکنون این تعداد به سه گله تاپ دنیا ارتقا پیدا کرده است.

مرادی با بیان اینکه روند رو به رشدی در همکاری با صندوق بیمه محصولات کشاورزی داشتیم، گفت: امروز ۱۰۰ درصد جوجه تخم گذار کشور تحت پوشش بیمه هستند و هیچ جوجه تخم گذاری در کشور فاقد بیمه نیست.

به گفته وی، امروز در بخش کشاورزی هیچگونه طلب و بدهکاری به دولت نداریم.

سهم ۳۰ درصدی تولید تخم مرغ توسط زنجیره های تولید

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار میهن با بیان اینکه ۳۰ درصد تولید تخم مرغ در کشور در قالب زنجیره ها صورت می گیرد، افزود: سه سال قبل دو شرکت زنجیره ای در تولید تخم مرغ داشتیم اما در سال ۱۴۰۱ این دو شرکت به ۶ مورد و امروز به ۱۹ شرکت افزایش یافته است.

مرادی به راه اندازی پویش هر مرغدار یک مدرسه اشاره کرد و اظهار داشت: مرغداران به صورت خودجوش در کشور تخم مرغ به صورت رایگان به برخی از مدارس تحویل می دهند که این پویش به تازگی شروع شده و امیدواریم ادامه دار شود.

وی گفت: در سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ به صورت میانگین هشت استان صادرکننده تخم مرغ بودند که در طول دو سال اخیر تعداد استان‌ های صادرکننده به ۱۸ استان افزایش یافته است.

مرادی افزود: همچنین در سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱، تعداد ۲۲ شرکت صادرکنندگان داشتیم که در سال ۱۴۰۲ به ۷۷ شرکت افزایش یافته است.

وی درباره قیمت تخم مرغ تصریح کرد: قیمت فروش هر کیلو تخم مرغ در شش ماهه اول سال کمتر از نرخ مصوب و حدود ۴۴ هزار تومان بوده است؛ بنابراین صادرات تخم مرغ کمکی به تولیدکنندگان است تا بیش از این زیان نبینند.

ایران رتبه نهم تولید تخم مرغ دنیا

مرادی با بیان اینکه ایران رتبه نهم تولید تخم مرغ دنیا را دارد، گفت: ضریب نفوذ مکانیزاسیون در صنعت تخم مرغ ۴۰ درصد است که البته قابلیت این را داریم تا ۱۰۰ درصد آن را افزایش دهیم.

وی افزود: افزایش ضریب مکانیزاسیون منجر به صرفه جویی ۶۰۰ تن نهاده در روز و ۳.۶ میلیون مترمکعب آب در سال می شود.

سرانه مصرف تخم مرغ به ۱۴.۵ کیلوگرم در سال رسید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: سه سال قبل سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۱.۵ کیلوگرم بود که امسال سرانه مصرف تخم مرغ در کشور به ۱۴.۵ کیلوگرم رسیده است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که سرانه مصرف جهانی تخم مرغ ۱۰.۵ کیلوگرم است و ما اکنون سرانه مصرفمان بیش از میانگین جهانی است. اما از سرانه مصرف جهانی کشورهای پیشرفته دنیا که ۱۸ تا ۱۹ کیلوگرم در سال است عقب تر هستیم.

برنامه صادرات ۱۶۰ هزار تن تخم مرغ برای سال ۱۴۰۳

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تصریح کرد: تلاش داریم برای سال آینده میزان تخم مرغ تولیدی ۷۰ هزار تن افزایش یابد که این امر موجب افزایش صادرات به ۱۶۰ هزار تن می شود.

کد خبر 72444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =