نایب رئیس اتاق ایران: پتانسیل زیادی برای افزایش صادرات غیرنفتی داریم

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امکان افزایش حجم صادرات غیرنفتی با توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و بنگاه‌های تولیدی و همچنین بازار پیرامونی کشور وجود دارد، اما این افزایش مستلزم تمرکز دولت بر همرسانی بدون اشکال عرضه و تقاضا در تجارت خارجی است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، پیام باقری معتقد است برای افزایش صادرات غیرنفتی در کشور پتانسیل‌های زیادی وجود دارد. بنگاه‌های اقتصادی در بخش عرضه توانمندی قابل توجهی دارند و در بخش تقاضا نیز با حجم تقاضای قابل‌ملاحظه‌ای در همسایگی و همچنین کشورهای منطقه و فراتر از آن در دنیا مواجه هستیم.

وی افزود: در همسایگی ایران جمعیت ۵۰۰ میلیونی و بازار تقاضای بالغ بر هزار میلیارد دلاری وجود دارد. فراتر از این در حوزه اوراسیا و در میان کشورهای آفریقایی تقاضای زیادی برای تولیدات مختلف ایرانی ایجاد شده، اما مهم همرسانی صحیح و بدون اشکال این عرضه و تقاضاست که از وظایف دولت است.

نایب رئیس اتاق ایران بیان کرد: اگر حلقه‌های ارتباطی زنجیره صادرات از جمله نظام بانکی، گمرکات، لجستیک و حمل‌ونقل و دیپلماسی اقتصادی و دیگر سازمان‌های مرتبط هر کدام به درستی به وظایف خود عمل کنند، می‌توانیم شاهد رشد آمارهای صادراتی در سال جاری و پس از آن باشیم.

باقری ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ به لحاظ اقتصادی با شرایطی روبرو هستیم که برای عبور از آن باید از حداکثر ظرفیت‌های موجود کشور استفاده کنیم. این در شعار سال نیز مستتر است و علاوه بر آن، رهبری نیز در سال گذشته تاکید کردند عمده ظرفیت‌های کشور همان ظرفیت‌های بخش خصوصی است.

وی گفت: متاسفانه پتانسیل و ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی به صورت بالفعل درنیامده و از آن‌ها استفاده نمی‌شود. دلیل اصلی این امر به بسترها و شرایط حاکم بر زیست‌بوم اقتصادی کشور باز می‌گردد. ارکان مختلف اقتصادی و به ویژه دولت باید فضا را برای ورود بخش خصوصی مهیا کنند.

نایب رئیس اتاق ایران بیان کرد: مسئولیت دولت این است که باید موانع اقتصادی را رفع کرده و زیرساخت‌ها و بستر لازم را فراهم کرده و بر اقتصاد کشور نظارت داشته باشد. مسئولیت بخش خصوصی نیز ورود به حوزه اجرا متناسب با ظرفیت‌های این حوزه است. این تعامل دو سویه است و اگر این تعامل دو سویه شکل بگیرد و در هر بخش مسئولیت‌های تعریف شده به درستی اجرا شود، می‌توانیم امیدوار به کسب دستاوردهای بیشتر نسبت به سال گذشته باشیم.

کد خبر 72790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =