مدیریت در خروجی آب سد دز، از خسارت سیلاب جلوگیری کرد

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ گفت: اقدام به موقع در ایجاد ظرفیت کافی در سد دز موجب شد تا در هنگام وقوع بارش‌ های بسیار شدید در پایین‌دست این سد، خروجی آن به کمتر از ۲۰۰ متر در ثانیه تنظیم شود و به این طریق از هم‌افزایی پیک حوضه میانی و خروجی سد دز جلوگیری به عمل آمد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فراز رابعی، درباره چگونگی مدیریت و کنترل سیلاب‌های هفته گذشته در جنوب کشور، افزود: باتوجه‌به آبگیری سد دز در بارش‌های فروردین‌ماه، مدیریت سیلاب در این مقطع از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی افزود: به همین سبب، به‌محض پیش‌بینی بارش در حوضه کارون بزرگ، جلسه ستاد مدیریت سیل به ریاست محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت تشکیل و مقرر شد به‌منظور مدیریت بهینه و جلوگیری از هم‌افزایی پیک‌ها در پائین‌دست، رهاسازی ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از سد دز قبل از وقوع بارش‌ها به‌منظور ایجاد ظرفیت ۲۰ میلیون مترمکعبی در مخزن، اقدام شود.

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ ادامه داد: با فروکش‌کردن جریان حوضه میانی و با وقوع بارش‌ها با شدت زیاد در بالادست مخزن سد، ورودی ساعتی سد دز به بیش از ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه رسید که با پایش لحظه‌ای شرایط سیلاب و پذیرش ریسک‌های معقول در مدیریت مخزن، رهاسازی از سد بر اساس میزان تاب‌آوری رودخانه صورت گرفت.

رابعی خاطرنشان کرد: در نهایت با فروکش جریان ورودی در شامگاه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، سیلاب اخیر در مخزن تسکین یافت و سد دز در شرایط متعادل قرار گرفت.

در بارندگی‌های اخیر ۸۱ درصد از ذخایر سدهای استان خوزستان آبگیری شده و مجموع ذخیره سدهای استان به ۱۷۲۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

کد خبر 73424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =