چالش های سنگ آهن در سال ۲۰۱۶

فریال مستوفی: کارشناسان پیش بینی می کنند روند قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۱۶ صعودی است اما این افزایش قیمت اندک و موقتی است.

عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران گفت: کارشناسان پیش بینی می کنند روند قیمت سنگ آهن در سال 2016 صعودی است اما این افزایش قیمت اندک و موقتی است.
 فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص عوامل تقویت کننده بهای سنگ آهن و روند رو به رشد قیمت آن در بازارهای جهانی به خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در نوسانات بهای سنگ آهن، عرضه و تقاضاست. افزایش تقاضا بالطبع سبب افزایش قیمت این محصول شده و عرضه آن را نیز افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: تا قبل از سال نوی چینی ها قیمت فلزات پایه به حداقل خود رسیده بود اما پس از آن به دلایل متعددی همچون نوسان قیمت نفت و تقاضای کاذب قیمت این محصول افزایش یافت.
مستوفی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران معتقدند که روند قیمت فلزات پایه تا سال 2018 میلادی افزایش خواهد یافت. به عقیده این تحلیلگران احتمال نوسان صعودی اما اندک مواد معدنی وجود دارد؛ این پیش بینی حتی در کنفرانس  فولاد و سمینارهایی که اخیرا برگزار شده نیز مطرح شد.
عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران  افزود: چین، به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان این فلز بر نوسانات قیمت آن تاثیرگذار است. این کشور معادن کوچک زیادی دارد و کارخانه های خود را در کنار این معادن مستقر کرده است. در حال حاضر این کشور با تغییر سیاست های خود مبنی بر کاهش آلاینده ها تصمیم به تعطیلی کارخانجات خود گرفته است بنابراین عرضه و تولید فولاد در جهان کاهش یافته که طبیعتا بر قیمت آن نیز اثر نامطلوبی گذاشته است. بنابراین طی چند سال آینده وضعیت مناسبی را برای این محصول نمی توان پیش بینی کرد.
مستوفی در خصوص روند قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی در سال 2016 نیز توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ‌آهن در سال 2016 به دلیل کاهش تقاضا، روند نزولی را طی کند. در اینصورت اگر تقاضا برای فولاد نیز افزایش یابد موقتی خواهد بود.
رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران درخصوص وضعیت بهای سنگ آهن ایرانی نیز توضیح داد: سنگ آهن ایرانی با وجود آنکه نسبت به سنگ های کشورهای دیگر برتری داشته و عیار آن بالا و در حدود 40 -50% است، متاسفانه تولید آن در کشور ما گران تمام می شود.
وی ادامه داد: کشور چین به دلیل رودخانه های بزرگ جابجایی های خود را از طریق حمل و نقل دریایی انجام می دهد. کشور ما از لحاظ زیرساخت های حمل نقل چه ریلی و چه دریایی در مضیقه قرار دارد در صورتیکه حمل ونقل دریایی و ریلی بهترین گزینه های جابجایی هستند و ما در هر دو نوع ضعف داریم.
عضو هيأت نمايندگان اتاق ايران و تهران اظهار کرد: هزینه های بالای حمل و نقل موجب افزایش قیمت تمام شده می شود. به عنوان مثال کارخانه ای که در خراسان قرار دارد، برای حمل محصول خود به سمت بندر باید هزینه های هنگفت داخلی را بپردازد تا بتواند کالای خود را به بندر برساند. وی افزود: از یک طرف هزینه های سنگین حمل ونقل کالای حجیم و نبود زیر ساخت های حمل و نقل مناسب و از طرف دیگر کمبود تکنولوژی های جدید استخراج در معادن موجب افزایش قیمت تمام شده سنگ آهن می شود.
مستوفی اظهار کرد: مخالف صادرات مواد اولیه به صورت خام هستم و معتقدم باید مواد خام با ارزش افزوده صادر کنیم. صادرات مواد اولیه با ارزش افزوده بالا مقدمات ارزآوری و سوددهی را برای کشور فراهم خواهد کرد.
مستوفی با اشاره به عدم تاثیرگذاری قیمت سنگ آهن بر حوزه های داخلی و صادراتی گفت: حجم تولیدات سنگ آهن در ایران نسبت به سایر کشورها همچون استرالیا و برزیل پایین است بنابراین تغییرات قیمتی این محصول نمی تواند بر حجم کل صادرات ایران اثرگذار باشد.
تولیدکننده های ما شرکت های بزرگ دولتی هستند که محصولات خود را با قیمت تعیین شده می خرند اما تولیدکنندگان بخش خصوصی به قیمت پایین این محصول معترض هستند مشکل عمده این گروه از صادرکنندگان آن است که محصولات خود را با یک قیمت تعیین شده می فروشند و این امر به ضرر صادرات سنگ آهن است.

 

کد خبر 7353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =