بازرگانان افغان به دنبال مشارکت با سرمایه گذاران ایرانی

زرجان خان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز: تجار و بازرگانان افغانستان آماده همکاری و مشارکت با سرمایه گذاران ایرانی برای توسعه صنایع خود هستند

تجار و بازرگانان افغانستان آماده همکاری و مشارکت با سرمایه گذاران ایرانی برای توسعه صنایع خود هستند. زرجان خان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز با با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی ایران و افغانستان اظهار کرد: زمینه های همکاری بسیاری میان دو کشور وجود دارد و در صورتی که مشوق های لازم اعمال شود می توان حجم مبادلات دو کشور را در یک بازه زمانی کوتاه تا چند برابر افزایش داد.

وی ادامه داد: فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای پایین دستی در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی در کشور افغانستان وجود دارد و با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی می توان با ساخت این مراکز افزون بر تولید محصولات متنوع سوداوری مطلوبی را رقم زد.

این عضو اتاق بازرگانی افغانستان ادامه داد: سرمایه و تکنولوژی ایران می تواند جانی تازه به صنعت افغانستان ببخشد و در این مسیر باید با برگزاری همایش ها و نمایشگاه های تخصصی روند فعالی همکاری ها را ارتقا داد تا منافع هر دو کشور دوست و همسایه محقق شود.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران ایرانی و دارندگان فناوری و دانش در صورت حضور در  افغانستان از حمایت های قانونی  برخوردار خواهند بود و می توانند با همتایان آسیایی و اروپایی خود به رقابت بپردازند.

عضو اتاق بازگانی افغانستان  ادامه داد: بازارهای منطقه فرصت مناسبی را برای همکاری میان بخش خصوصی ایران و افغانستان مهیا کرده است و این ظرفیت وجود دارد صادرات را به کشورهای همسایه طی سال های آتی افزایش داد.

به گزارش اگزیم نیوز، ایجاد برخی از خطوط تولید صنعتی در افغانستان با توجه به وفور مواد خام، انرژی ارزان قیمت و نیروی انسانی فراوان همچنین حل صدور روادید برای تجار افغانستان، برداشتن مقررات دست و پاگیر، ‌ضمانت‌نامه‌های بانکی برای تجار افغانی، دسترسی آسان برای سوخت کامیون‌داران افغانی، برداشتن موانع گمرکی در بنادر ایران و ظرفیت‌سازی در بخش صنایع افغانستان می‌تواند زمینه همکاری جمهوری اسلامی ایران با افغانستان باشد.

همچنین با راه‌ اندازی اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و افغانستان و حل مسایل حقوقی تجار دو کشور می‌تواند حجم تجارت دو کشور را مطلوب  کند و برآورد ها حاکی از آن است که حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان که بیش از دو میلیارد دلار است با برنامه ریزی های انجام شده بزودی به ۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر 7375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =