هند در دوران تحريم ايران همكاري خود را قطع نكرد

بيرجند - ايرنا - سفير هند در تهران گفت: هند از معدود كشورهايي است كه در دوران تحريم ايران با وجود مشكلات همكاري خود را با ايران قطع نكرد

سائوراب كومار روز چهارشنبه در ديدار با فرماندار بيرجند افزود: در شرايط فعلي كه مرحله جديدي در روابط دو جانبه ايران با جهان آغاز شده، مايليم روابط خود را در همه زمينه ها بويژه در زمينه اقتصادي، تجاري و دانشگاهي افزايش دهيم.
وي اظهار كرد: كشور هند روابط تاريخي و ديرينه با ايران دارد و نيز سوابق ارتباطي بين منطقه جنوب خراسان با بيرجند وجود داشته و واردات لوله آب از هندوستان براي لوله كشي بيرجند سال ها پيش صورت گرفته است.
وي ادامه داد: نخست وزير هند ماه آينده به ايران سفر مي كند و اين سفر نقطه عطفي در روابط دو جانبه است، اميدواريم در اين سفر ايران و خراسان جنوبي بهره مند شوند.
وي تصريح كرد: بيرجند شهر دانشگاهي است لذا بايد ارتباطات دانشگاهي بين بيرجند و هندوستان تقويت شود و هم اكنون برخي از بيرجندي ها از دانشگاه هاي هند فارغ التحصيل شده اند كه تعدادشان قابل توجه است.
سفير هند در تهران گفت: اميدواريم تعداد دانشجويان ايراني در هند افزايش يابد و دانشجويان هندي هم به ايران بيايند و تحصيل كنند.
سائوراب كومار افزود: در حال حاضر شش هزار دانشجوي ايراني در هند تحصيل مي كنند و دو هزار دانشجوي هندي نيز در ايران مشغول تحصيل هستند لذا روابط دانشگاهي بايد گسترش يابد.
وي اظهار كرد: قرارداد توسعه بندر چابهار با همكاري ايران و هندوستان به امضا رسيده و همچنين سرمايه گذاري هند در بحث راه آهن سراسري از چابهار به زاهدان به عنوان مرحله نخست و از زاهدان به بيرجند و مشهد به عنوان مرحله دوم از ديگر توافقات اقتصادي بين هند و ايران است. 
وي با بيان اينكه يك هيات هندي در آينده در اين ارتباط براي بررسي مسائل فني اين پروژه به ايران سفر مي كند يادآور شد: از مرز دوغارون با افغانستان ديدن كرديم و در بحث راه هاي ارتباطي بين چابهار با افغانستان به عنوان راه هاي دسترسي افغانستان به دريا، همچون خراسان جنوبي كه در اين مسير قرار دارد، اين تنوع در راه هاي ارتباطي بين چابهار و افغانستان مي تواند باعث توسعه روابط و امنيت منطقه شود.
وي اظهار كرد: معدن و همكاري هاي دانشگاهي از ديگر زمينه هاي خوب همكاري بين هند و خراسان جنوبي است كه، بايد اين بحث هم تقويت شود.
فرماندار بيرجند هم در اين ديدار گفت: ملت بزرگ هند در طول تاريخ ارتباط خوبي با ايران داشتند و خوشحاليم كه امروز ميزبان سفير هند هستيم.
علي ناصري افزود: هند به عنوان يك كشور موثر و بزرگ دنيا و منطقه همواره در سياست هايي كه جمهوري اسلامي ايران دنبال كرده همراه بوده و در بحث مذاكرات هسته اي ايران، ديدگاه خوبي از هند شاهد بوديم، هم اكنون بعد از موافقت نامه هاي توافق هسته اي، مبادلات اقتصادي ايران و هند افزايش چشمگيري يپدا كرده است.
وي اظهار كرد: اميدواريم در فضاي جديد و با توجه به روابط خوبي كه از گذشته با هند داشتيم در شرق ايران و در خراسان جنوبي بتوانيم با استفاده مناسب از فرصت ها براي توسعه موجود روابط تجاري، اقتصادي و علمي با كشور هند همكاري كنيم.
وي يادآور شد: خراسان جنوبي در حال توسعه است و نياز به سرمايه گذاري خارجي براي توسعه در زيرساخت هايي همچون راه آهن است. 
وي گفت: در هر سطحي آماده همكاري براي ورود سرمايه گذاران و متخصصان كشور هند براي سرمايه گذاري در اين زمينه ها هستيم.
وي تصريح كرد: براي توسعه روابط علمي و فرهنگي با دانشگاه ها و مراكز فرهنگي هند با توجه به اينكه در بيرجند جمعيت دانشجوي زيادي داريم و بيش از يك پنجم جمعيت بيرجند دانشجو هستند، آمادگي داريم.
وي اضافه كرد: مشاركت هند در پروژه راه آهن كه در شرق ايران احداث خواهد شد، پيش بيني مي شود تا مسير دسترسي افغانستان به آب هاي آزاد را تسريع و راه ورود كالا به اين كشور را نيز كوتاه كند.
وي تاكيد كرد: افغانستان كشور در حال توسعه اي است و بازار آن براي سرمايه گذاران هندي جذاب خواهد بود و اين راه آهن كوتاه ترين مسير براي دسترسي هند به بازار افغانستان خواهد بود در حال حاضر بيش از يك سوم مبادلات تجاري ايران و افغانستان از طريق مرز مشترك خراسان جنوبي و ايالت فراه در حال انجام است.
ناصري گفت: منطقه ويژه اقتصادي در نوار مرزي با افغانستان و هم در مركز بيرجند مستقر است، امكان ورود سرمايه گذاران و تجار هندي براي مبادله با بازار افغانستان در اين منطقه فراهم است.
وي افزود: هند در زمينه بهره برداري و اكتشاف معدن تجربه خوبي دارد در خراسان جنوبي قابليت هاي معدني فراواني داريم، اميدورايم در آينده ارتباط بين دانشگاه هاي و شركت هاي هندي در زمينه بهره برداري و اكتشاف معادن با خراسان جنوبي بيشتر شود.
وي اظهار كرد: در گذشته اي دور ارتباط بين بيرجند و شهرهاي بمبئي،كلكته و حيدر آباد هند وجود داشت، مايليم در آينده اين ارتباط را بين بيرجند و يكي از شهرهاي هند به عنوان خواهرخواندگي و ارتباطات فرهنگي و علمي بيشتر داشته باشيم.
سفير هند در تهران صبح امروز( چهارشنبه) با هدف آشنايي و بررسي ظرفيت هاي علمي، اقتصادي و گردشگري خراسان جنوبي وارد اين استان شد.

کد خبر 9402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =