ابعاد گرانی نفت از دیدگاه بخش خصوصی

با توجه به نزدیک شدن بهای نفت به ۵۰ دلار اهمیت این موضوع و جوانب مثبت و منفی آن از دیدگاه بخش خصوصی بررسی شده است؛ اگزیم نیوز در این باره با رئیس اتاق بازرگانی تهران و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفتگو کرده است

ثریا نیکوصفت- فروش نفت یکی از اقداماتی است که در دوران پسابرجام رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است؛ هرچند که افت شدید نرخ آن انتقادات شدید به دولت و نحو فروش وارد کرده اما این میزان نسبت به چند ماه اخیر و زمان تحریم ها قابل قبول و منطقی است، در حالی که کشورهای عربی هر روز تنش های سیاسی را عاملی برای رقابت در بازارهای نفتی می‌دانند، کشور ما با بازگشت این بازار سعی دارد تا جایگاه مطلوبی کسب کند، در این میان اولویت افزایش صادرات نفت خام به مشتریان سنتی اختصاص یافته است، چرا که آن کشورها از گذشته خواهان نفت ایران بودند که با اعمال تحریم‌های ناعادلانه غرب مجبور به کاهش یا قطع خرید نفت خود از ایران شدند، از طرفی نوسان قیمت نفت یکی دیگر از موضوعاتی است که در داخل و خارج کشور جنجال به پا می‌کند، افت بهای آن در شرایط فعلی که کشور در مشکلات اقتصادی بسر می رود عاملی برای تشدید رکود و رشد نرخ نفت چالشی برای کشورهای عربی است، با توجه به نزدیک شدن قیمت نفت به 50 دلار اگزیم نیوز دیدگاه بخش خصوصی درباره تاثیرات این موضوع را بررسی کرده است.

رشد نرخ نفت، رشد درآمد زایی

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این باره به اگزیم‌نیوز گفت: فروش نفت به نسبت چند ماه گذشته با رشد قابل قبولی همراه بوده، حدودا روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر می‌شود، که این میزان نسبت به سال گذشته رشد مطلوبی داشته است.

 نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: این میزان صادرات با احتساب میعانات گازی به 2 میلیون بشکه می‌رسد که 70 درصد نسبت به زمان قبل از برجام رشد داشته، اگر توافق هسته ای صورت نمی‌گرفت صادرات نفت ایران به 500 هزار بشکه که معادل مصرف غذا و داروی کشور است هم نمی‌رسید اما هم اکنون برنامه ریزی ها برای صادرات روزانه 500 هزار بشکه است.

وی با اشاره به نرخ نفت اظهار کرد: خوشبختانه نرخ نفت نزدیک به 50 دلار است بنابراین می توان به رشد دوباره آن امیدورا بود، افزایش نرخ نفت موجب افزایش درآمد و تقویت بخش های مختلف می شود.

خوانساری ادامه داد: فروش نفت با صادرات کالاهای غیر نفتی منافاتی ندارد اما باید برنامه های برای هزینه درآمد نفتی در راستای تقویت صادرات غیر نفتی شود تا در خصوص رونق اقتصادی  نتیجه مثبتی رقم بخورد.

رئیس‌اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه رشد نرخ نفت می‌تواند یک عامل برای حل برخی موانع بخش‌خصوصی باشد، گفت: حمایت دولت از بخش خصوصی تا به حال به صورت جدی پیگیری نشده اما رشد نرخ نفت و تامین منابع مالی می تواند عاملی برای حل مشکلات این بخش باشد.

روند صعودی فروش نفت اقتصاد را توانمند می کند

وی با اشاره به تفاوت عمده تجارت در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: ارائه تسهیلات، مراودات اقتصادی(صادرات و واردات) با کشورهای توسعه یافته، کاهش هزینه مبادلات تفاوت اصلی تجارت در سال جاری است، اما در این میان افزایش فروش نفت عاملی است که اقتصاد را توانمندتر می کند.

نفت 45 دلاری، تلاشی برای صادرات غیر نفتی

نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در گفت وگو با اگزیم‌نیوز گفت: تجربه فروش نفت با 120 دلار به کشور ثابت کرد که درآمد بالای نفتی در کنار مزایا، معایبی نیز دارد.

حمیدرضا صالحی افزود: رشد نرخ نفت موجب تقویت بودجه دولت‌ها و تامین زیر ساخت ها می شود اما در سال‌هایی که فروش نفت 120 دلاری را شاهد بودیم با توجه به وابستگی بودجه حاصل از نفت نتوانستیم ثروت‌اندوزی کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به رشد نرخ نفت و نزدیک شدن آن به 50 دلار بیان کرد: افت بیش از اندازه نرخ نفت نگرانی هایی درباره تامین بودجه لازم دولت ایجاد کرده است، اما از سوی دیگر این افت باعث شد تا در خصوص تجارت و صادرات کالاهای غیر نفتی برنامه های دقیق تری ایجاد شود، هم اکنون که نرخ نفت نزدیک به 50 دلار است باید از این رشد اندک هم در راستای تامین زیر ساخت های بخش های آسیب دیده استفاده کنیم.

رشد نرخ نفت، فاصله دولت با بخش خصوصی را زیاد می‌کند

وی با تاکید بر اینکه رشد نرخ نفت باعث رشد فاصله دولت با بخش خصوصی می شود اظهارکرد: دولت ها همیشه سعی کردند از بخش خصوصی حمایت کنند اما زمانی که بودجه دولت نوسان صعودی دارد این حمایت کمرنگ تر و سایه دولت بر اقتصاد سنگین تر می شود،  اما زمانی که نرخ نفت پایین باشد دولت با حمایت از بخش خصوصی سعی بر ایجاد ثروت میکند، این اقدام باید همیشگی در همه شرایط باشد، این اقدام زمانی که منابع مالی بدون چالش در دسترس است باید بیشتر احساس شود اما اینطور نیست.

صالحی عنوان کرد: رشد نرخ نفت باید با بهره‌وری مناسب همراه شود، بهره‌وری که منجر به بهبود فضای کسب و کار همچنین رشد سازو کار تولید شود، در حال حاضر نیازمند ترمیم بخش هایی از اقتصاد هستیم که باید با اولویت قرار دادن آنها بستر سازی مطلوبی داشته باشیم.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: در برخی مواقع شاهد بودیم که رشد نرخ نفت موجب رشد واردات کالاهای غیر ضروری شده که نتیجه آن آسیب به تولید داخلی است، اگر قرار باشد رشد نرخ نفت باعث رشد واردات شود بهتر است از هم اکنون برنامه های دقیق در راستای درآمد حاصل از آن باشیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با تاکید بر اینکه بخش های زیادی نیازمند ترمیم هستند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی، نبود زیر ساخت ها، بیمه های صادراتی، مشوق های صادراتی، رشد سرمایه بانک توسعه صادرات و.... جزء مواردی است که باید در اولویت قرار گیرند.

کد خبر 9449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =