افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره

نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق در حالی برپا شد که افزایش حجم تجاری دو کشور با ایجاد راه ابریشم بصره ـ استانبول، راه‌اندازی منطقه آزاد شلمچه و همچنین ایجاد خط آهن خرمشهر ـ بصره از سوی مسئولان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت

حمیدرضا مختص‌آبادی سرکنسول ایران در بصره در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره با همکاری مسئولان دولتی دو کشور در اعیاد شعبانیه برپا شد که نشان دهنده پیوند دولت ایران و عراق است.
وی با تاکید بر امنیت استان بصره، افزود: برخلاف دشمنانی که می‌خواهند ناامن بودن عراق را مطرح کنند، برپایی این نمایشگاه زمینه گسترش بیشتر روابط را فراهم کرده و نشان دهنده امنیت در عراق است.
سرکنسول ایران در بصره با بیان اینکه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی باعث می‌شود دو کشور از نیازهای همدیگر مطلع شوند، گفت: این نمایشگاه زمینه و فرصت بسیار مغتنمی را برای آشنایی با بازار عراق و محصولات ایرانی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: تجار، بازرگانان و اقشار مختلف مردم بصره همواره از نبود یا کمبود کالاهای ایرانی در این شهر ابراز گلایه دارند. 
مختص‌آبادی، برپایی این نمایشگاه را نشان از علاقمندی ایران برای حضور در بازار عراق برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه مقدمه‌ای برای افزایش میزان کالاهای ایرانی در بصره و استان‌های جنوبی عراق باشد.
«ماجد نصراوی» استاندار بصره در این مراسم با بیان اینکه بزرگترین مخازن نفت عراق در بصره قرار دارد، گفت: این شهر به طور میانگین روزانه نزدیک به سه میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.
وی با بیان اینکه 80 درصد اقتصاد عراق به صادرات نفت متکی است، افزود: همه بنادر عراق در بصره هستند و ما علاوه بر برنامه ریزی برای ایجاد راه ابریشمی که شهر بصره را به استانبول متصل می‌کند، درصدد هستیم در آینده‌ای نزدیک منطقه آزاد شلمچه را نیز ایجاد کنیم.
نصراوی با بیان اینکه شهر بصره از قدیم‌الایام به شهر فرهنگ‌ها معروف بوده است، تصریح کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی موجب دیده شدن هر چه بیشتر بصره و قرار گرفتن آن در نقشه تجاری می شود.
وی افزود: مقدمات ایجاد خط آهن بین خرمشهر و بصره در دست اقدام است و امیدواریم با راه‌اندازی آن حجم تجارت دو کشور به ویژه از دو استان همسایه بصره و خوزستان به طور چشمگیری افزایش یابد.
استاندار بصره ادامه داد: نمایشگاه ایران در بصره فرصتی را برای آشنایی تجار و بازرگانان دو کشور فراهم کرده و در زمینه گردشگری نیز فرصت‌های بزرگی به بصره داده است؛ همچنین می‌توان گفت که این نمایشگاه پیام امنیت شهر بصره به مردم جهان است.

** مشهد و بصره مسیر ارتباطات اقتصادی ایران و عراق
علیرضا رشیدیان استاندارد خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه در مسیر توسعه همکاری‌های دو جانبه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو استان گام‌های زیادی برداشته شده است، افزود: برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی در بصره فرصت مغتنمی برای تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کرده و امیدواریم فعالان اقتصادی از این فرصت برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور استفاده کنند.
وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی با داشتن بیش از 6 هزار واحد صنعتی و معدنی، بیش از 330 هزار دانشجو در سطوح مختلف، افزون بر یک میلیون هکتار زمین و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب و در عین حال با داشتن بیش از 27 میلیون زائر در سال و برخورداری از مراکز درمانی و بیمارستانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، ظرفیت خوبی برای همکاری با استان بصره دارد.
این مقام مسئول با اشاره به تاکید سال گذشته رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر اتصال راه آهن خراسان ـ تهران ـ آبادان و خرمشهر به راه‌آهن بصره، ادامه داد: بصره و مشهد می‌توانند خط صادراتی و مسیر ارتباطات اقتصادی باشند.
وی تاکید کرد: استان بصره مهد تجارت، صنعت و کشاورزی و خاستگاه غنی اسلام است و در مذاکره هایی که با استاندار بصره و مدیران این استان داشتیم، برای تعاملات علمی و تبادل استاد اعلام آمادگی کردیم.
نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق از 29 اردیبهشت ماه جاری به مدت چهار روز دایر است.
80 شرکت ایرانی فعال در زمینه‌‌های خودرو، قطعات خودرو،‌ محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی در این نمایشگاه مشارکت دارند.
بصره با فاصله 20 کیلومتری از آبادان، نزدیکترین و در دسترس‌ترین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود. از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ کدام از بازارهای صادراتی مانند بصره به ایران نزدیک نیست و سهم‌خواهی از تجارت با این بندر توجه جدی تجار و بازرگانان ایرانی را می‌طلبد. 
بصره از دیرباز گذرگاه ورود کالا در منطقه بود و حتی پیش از سرمایه‌‌گذاری و تاسیس بندر خرمشهر، از بندر بصره به عنوان مرکز ورود و خروج کالا استفاده می‌شد؛ این شهر اکنون نیز موقعیت سابق خود را به عنوان بارانداز صادرات و واردات حفظ کرده و به دلیل مجاورتش با استان‌های جنوبی ایران موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است. مردم شهر بصره تاجرپیشه هستند و اتاق بازرگانی این بندر جنوبی عراق قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی خاورمیانه است. 

کد خبر 9728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =