چهار مانع ساختاری گذر از رکود

دکتر ابونوری در گفتگو با اگزیم نیوز چهار عامل چالش های نفتی، کاهش پروژه های عمرانی، سرکوب نرخ ارز و نظام قیمت گذاری را چهار چالش جدی ساختاری اقتصاد ایران نام برد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هفته گذشته در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی از خروج اقتصاد کشور از دوره رکودی خبر داد و اهرم مالیات را به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای رونق اقتصادی کشور مورد تأکید قرار داد. نوبخت با تشریح خروج اقتصاد کشور از شرایط رکودی اعلام کرد دولت در صدد است تا سهم درآمدهای مالیاتی را به 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور برساند. اما آیا افزایش سهم مالیات می تواند به رونق اقتصادی کشور کمک شایانی بکند؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال اگزیم نیوز معتقدند علایم و سیگنال های رکودی زیادی در کشور دیده می شود که بسیاری از آنها از ضعف های ساختاری و کهنه اقتصاد کشور حکایت دارند و نمی توان به راحتی از انها صرفنظر کرد. عباسعلی ابونوری در این رابطه معتقد است در حال حاضر افزایش درآمدهای مالیاتی، البته از طرق مناسب و اقتصادی ان برنامه ای است که دولت در آغاز راه هموار سازی آن قرار دارد. به عقیده وی عدم قطع وابستگی دولت به درآمدهای نفتی مشکل دوم ساختاری اقتصاد ایران است و لازم است برای عبور کامل از نفت یک دوره 10 ساله طی شود.

ابونوری سرکوب نرخ ارز و قیمت های کالایی را مشکل ساختاری دیگر برشمرد و اعلام کرد اگر قرار باشد به رشد اقتصادی پایدار برسیم باید از این 4 چالش جدی ساختاری در اقتصاد عبور کنیم. ابونوری معتقد است نرخ رشد 8 درصدی تا پایان برنامه ششم توسعه اگرچه دور از ذهن به نظر نمی رسد اما باید مقدمات آن را فراهم کرد. به گفته وی رکود بخش های مختلف اقتصادی کشور، اعم از مسکن و ساختمان، پروژه های عمرانی و بزرگ، تولیدات صنعتی و ... به دلایل و موانع گسترده ای مربوط است و باید ریشه یابی شود که مثلا چرا بخش مسکن از رکود خارج نمی شود؟ آیا تقاضا در این بازار پایین است یا تولید در این بخش با استقبال عموم مردم روبرو نیست؟

این استاد دانشگاه در توضیح این مثال گفت: با دقت نظر بیشتر درمی یابیم که تقاضا در بازار مسکن در حال حاضر به میزان کافی وجود دارد و حتی تقاضای انباشته نیز داریم، از طرف دیگر نقدینگی به میزان بسیار چشمگیری در بانک ها فریز شده است و تولیدکنندگان نیز همانند سال های قبل آمادگی کامل برای ساخت دارند اما دلیل این که این بخش از رکود خارج نمی شود چیست؟ به عقیده وی عدم تعادل در نرخ ها در بازارهای گوناگون یکی از این دلایل است. ابونوری با اشاره به این که بازار پول در شرایط فعلی نقش یک مخرب اقتصادی را ایفا می کند گفت: نرخ های سودی که سیستم بانکی می پردازد به حدی بالاست که توجیه اقتصادی سایر بخش ها را کاهش داده و باعث شده نقدینگی از سیستم بانکی خارج نشود.

وی معتقد است این موضوع به بحران در بازارها منجر شده چراکه رکود مزمنی را در سایر بخش ها شاهدیم و سرمایه گذار در برابر این پرسش جدی قرار دارد که با خروج منابع خود از بانک حالا باید چه فعالیتی را در پیش بگیرد و یا سرمایه خود را اکنون در چه بخشی سرمایه گذاری کند. به گفته وی سردرگمی میان بازارهای مختلف با بازدهی های نامعلوم یکی از چالش های مهم سرمایه محسوب می شود. ابونوری در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت همراهی دولت برای خروج بخش های مختلف از رکود تأکید کرد و گفت زمان آن رسیده که دولت تصمیم بگیرد کاهش بیشتر تورم را می پسندد یا رونق را ترجیح می دهد و یا قادر است با هدایت درست منابع به پروژه ها و طرح های اشتغال زا و تولیدمحور شرایط را برای خروج از هر دو دام تورم و رکود فراهم سازد.   

 

 

کد خبر 9856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =