راهکارهای ممانعت از تقلب در فعالیت های اقتصادی

کاظم وادی زاده معتقد است برای جلوگیری از فساد و تقلب باید سیستم های نظارت داخلی را در دستور کار قرار داد

دکتر کاظم وادی زاده، عضو پیوسته انجمن بازرسان رسمی تقلب در آمریکا با تشریح دلایل و راهکارهای بین المللی مبارزه با تبانی ،رانت و لابی اقتصادی و سیاسی و با تأکید بر این که اینکه محور همه تقلب ها در دنیا انسان است گفت: دو نقش عمده در فرایند تقلب و فساد اقتصادی قابل طرح است که شامل متقلب و ناظر می شود. به گفته وی معمولا 87 درصد افرادی که برای بار اول مرتکب تقلب می شوند هیچ گونه سابقه قبلی ندارند. همچنین این افراد اغلب تمایل دارند که به تنهایی کار کنند و 59 درصد آنها مرد و 41 درصد زن بوده اند که در مجموع 360 هزار دلار به طور متوسط زیان را متوجه سازمانها و موسسات و افراد مختلف کرده اند.

وی در ادامه افزود: فساد در دو سطح صورت های مالی و سواستفاده از داراییها رخ می دهد و از جمله مهمترین عوامل فساد فردی و گروهی می توان به فقر اقتصادی، تبعیض و عوامل روحی و روانی اشاره کرد که ناشی از ضعف اخلاق و کمرنگ شدن ارزشها است.

وادی زاده نظارتهای مستمر، تدوین قوانین و مقررات مناسب و سیستم کنترل داخلی را از راهکارهای ممانعت از بروز فساد خواند و گفت: می توان با حسابرسی های مستقل و ایجاد سازمانهای نظارتی و سازمانهای امنیتی در ایجاد شبکه کنترلی برای جلوگیری از فساد اقدام کرد. در کشورهای مختلف کارشناسان رسمی و حسابداران دادگاهی در قالب ماموران ویژه نظارتی بر عملکرد کارکنان نظارت دارند و با تدوین قوانین و مقررات مناسب راه را بر متقلبین می بندند.

وی  در ادامه گفت آمار دقیقی از شرکت های متاثر از تقلب در ایران وحود ندارد و تنها بر اساس نمونه های رسانه ای شده نمی توان تصویر درستی از وضعیت فساد اقتصادی و تقلب  بدست اورد. وی تقلب را مانند کوه یخ شناوری توصیف کرد که تنها قله ان در معرض دید همگان قرار دارد.

وادی زاده در ادامه به روشهای کشف تقلب اشاره کرد و گفت: قالب کشف فساد بر اساس سر نخ هایی که بدست می آید کشف می شود که گاه به صورت اتفاقی و گاه بخاطر اختلافات میان فردی فاش و به دست می آیند. در 43 درصد مواقع فساد از این طریق کشف می شود. بررسی از سوی مدیریت سازمانها، بررسی اسناد و حسابرسی داخلی و مستقل نیز از دیگر راههای کشف فساد است که به ترتیب در رتبه های بعدی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: 50.9 درصد منبع سرنخ های بدست آمده برای کشف فساد را کارمندان می دهند.22.1 درصد مشتریان،12.4 درصد افراد ناشناس،9 درصد فروشندگان و مابقی سرنخ ها را سایر افراد فاش می کنند.

وی در ادامه گفت: ظاهر و جنسیت  افراد متقلب هرگز با کاری که انجام می دهند همخوانی ندارد و در اکثر موارد به هیچ عنوان نمی توان از روی چهره و طرز لباس پوشیدن افراد به ماهیت آنها پی برد. لذا استفاده از روشهای کنترلی و نظارتی و همچنین کنترل IT می تواند در پیشگیری از تقلب کمک کند. دکتر وادی زاده گفت: شفافیت در قوانین و کنترل مستمر طبق مقررات می تواند مانع بروز هر گونه سواستفاده و تقلب درهمه عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور باشد.

کد خبر 13535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =