شفافیت تجاری با سامانه مقررات

پاپی زاده: سامانه مقررات تجاری شفافیت در عرصه صادرات، واردات و تولید را افزایش می دهد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، می گوید: سامانه مقررات تجاری شفافیت در عرصه صادرات، واردات و تولید را افزایش می دهد.

عباس پاپی زاده در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از اینکه در حال حاضر صادرات و واردات در فضای غیرشفافی اتفاق می افتد، تصریح کرد: در شرایط فعلی آنهایی که مسیرهای رانت را بلدند متاسفانه از مبادی قانونی کالاهایی وارد کشور می کنند که لزومی به واردات آن ها نیست؛ چراکه بعضا در داخل تولید می شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، افزود: در همین ارتباط ما مجبور شدیم قانونی تحت عنوان قانون تمرکز را تصویب کنیم که طبق آن تمام اختیار واردات، صادرات و ثبت سفارش مواد غذایی و محصولات کشاورزی از وزارت صنعت گرفته شد و به وزارت جهاد کشاورزی داده شد. چون وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید بود به حد کفایت تولید را انجام می داد، اما متاسفانه وزارت صنعت به همان کالا مجوز وادرات می داد.

وی ادامه داد: با این وصف، محصول داخلی با شکست قیمت مواجه می شد و کشاورز ضرر می کرد. ما بارها این موضوع را به وزارت صنعت تذکر دادیم که چون توجه نکردند مجبور شدیم قانونا اختیار ثبت سفارش و واردات و صادرات کالا را به جهاد کشاورزی واگذار کنیم که البته اثرات مثبت تصویب این قانون را در حال حاضر شاهد هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اشاره کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی خودش نیاز کشور را بررسی می کند و بر اساس آن برای مقدار نیاز کشور تولید انجام می دهد و اگر نتواند تولید به اندازه کافی داشته باشد، مابه التفاوت تولید را ثبت سفارش می کند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی تلاقی زمانی تولید و واردات را هم می سنجد و بر اساس این زمان بندی ثبت سفارش می کند؛ کاری که وزارت صنعت انجام نمی داد و توجهی به تلاقی زمان تولید و واردات نمی کرد.

پاپی زاده به قطع ارتباط میان دستگاه ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه قطع ارتباط میان دستگاه ها باعث شده که در این سال ها هم تولیدکننده آسیب ببیند و هم مصرف کننده.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه مقررات تجاری اضافه کرد: سامانه مقررات تجاری عدم هماهنگی ها را پوشش می دهد. اینکه دستگاه هایی که تولیدکننده هستند، آمارشان را ارایه دهند و نهادهایی که متولی واردات و صادرات هستند بر اساس تامین نیاز داخل اقدام کنند و از این منظر که مشخص شود چه کالایی از چه مبادی وارد کشور شده است، سامانه می تواند کمک ارزنده ای بکند.

کد خبر 25447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =