برگزیت پرابهام، جنگ تجاری و رشد اقتصادی کند در ۲۰۱۹

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول (IMF)، اثر منفی ریسک‌هایی همچون ابهام در برگزیت و احتمالا تشدید تنش‌های تجاری، توسعه اقتصاد جهانی را در سال 2019 با کندی مواجه می‌کند.

صندوق پیش‌بینی‌های خود را از رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در دنیا نسبت به «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» قبلی کاهش داده است.

بر اساس پیش‌بینی جدید، در سال‌های 2019 و 2020 اقتصاد جهانی به ترتیب 3.5 و 3.6 درصد رشد خواهد کرد که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی (در ماه اکتبر) 0.2 و 0.1 واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نگرانی IMF این است که پس از پایان آتش‌بس 90 روزه جنگ تجاری آمریکا و چین در ابتدای ماه مارس، اقتصاد جهانی تحت فشار بیشتری قرار گیرد و افزایش موانع تجاری، به بی‌ثباتی اقتصادی بیشتری منجر شود.

طبق گزارش IMF، در سه ماهه پایانی سال 2018 تحرک اقتصادی کم شد. خارج از آمریکا سرعت تولید صنعتی، به‌ویژه در مورد کالاهای سرمایه‌ای کم شده است. رشد تجارت جهانی هم به کمتر از میانگین سال 2017 کاهش یافت.

چین هم اخیرا ارقام رشد GDP خود در سال 2018 را منتشر کرده که با اینکه ضعیف‌ترین رشد در 28 سال گذشته را نشان می‌دهد، اما به گفته برخی تحلیل‌گران اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، فعالیت اقتصادی در نیمه دوم سال 2018 بهتر از انتظار بوده است.

صندوق بین‌المللی پول همچنان نگران برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است که قرار است در روز 29 مارس اجرایی شود و هنوز توافق درستی در مورد آن صورت نگرفته است. در واقع، IMF اعلام کرده پیش‌بینی رشد GDP بریتانیا برای سال‌های 2019 و 2020 با ابهام اساسی مواجه است.

اقتصاد آمریکا با نرخی مناسب همچنان مسیر رشد را می‌پیماید؛ اگرچه با پایان مدت طرح محرک مالی فعلی در سال 2020، این رشد کمی با مشکل مواجه خواهد شد. طبق گزارش IMF رشد بالای تقاضای داخلی به افزایش واردات می‌انجامد و در بیشتر شدن کسری حساب جاری آمریکا نقش دارد.

صندوق بین‌المللی پول در نهایت نتیجه‌گیری کرده که کلیه این پیش‌بینی‌ها به این بستگی دارند که کشورها چگونه اختلافات تجاری خود را حل می‌کنند و اینکه آیا موانع تجاری برطرف خواهند شد یا نه.

کد خبر 26382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =