خواب  تحریم نفت  و التهاب بازار

تصمیم ترامپ برای توقف معافیت های نفتی کشورهای خریدار نفت ایران باعث شده تا بهای این کالا در چهار ماه ۴۵ درصد رشد کند

ترامپ در پی سیاست های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که هیچ کشوری از تحریم نفت ایران معاف نیست و به این ترتیب تلاش کرده تا میزان صادرات نفت ایران به صفر برسد.

این تصمیم آمریکا باعث شوک خریداران نفت ایران شده است و نگرانی جهانی را بابت افزایش قیمت نفت و بنزین افزایش داده است.

بررسی ها نشان می دهند ظرف کمتر از یک هفته از این تصمیم قیمت بنزین در بازار آمریکا و اروپا با جهش روبرو شده و خریداران سنتی نفت ایران در تلاشند تا به نحوی کشورهای دیگر را جایگزین ایران کنند.

سی ان ان معتقد است چین از همه بیشتر نگران است زیرا بیشترین میزان نفت ایران را این کشور خریداری می کرد و حالا باید بین 500 تا 700 هزار بشکه در روز نفت مورد نیاز خود را از سایر کشورها تامین کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه اعلام کرد که چین مخالف تحریم های یک جانبه و قواعد طولانی مدتی  است که توسط ایالات متحده تحمیل شده است.

وی افزود: همکاری ما با ایران باز، شفاف و قانونی است، بنابراین باید مورد احترام قرار گیرد. ترکیه نیز به شدت با تصمیمی که ترامپ علیه تهران گرفته مخالفت کرده است و وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده ترکیه تحریم های یک جانبه و تحریم های مربوط به نحوه برقراری روابط با همسایگان را رد می کند.

به گزارش سی ان ان این تحریم ها می تواند عواقب قابل توجهی برای این دو کشور به ویژه داشته باشد. تام کلاوز، تحلیلگر انرژی جهانی در سرویس اطلاعات قیمت نفت، در این رابطه می گوید من فکر می کنم چین و ترکیه دو طرفی هستند که نگران تر خواهند بود و از این اقدام بیشتر ضربه خواهند دید.

او حرکت ایالات متحده را بسیار مخرب توصیف کرده است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت که کشورهایی که در ماه مه برای خرید نفت خام از ایران خریداری می کنند، تنبیه خواهند شد. این اظهارات اما باعث التهاب در بازار جهانی نفت شده است.

به گزارش اگزیم نیوز قیمت نفت برنت امروز به بالاتر از 74 دلار در هر بشکه رسیده است که در مقایسه با ابتدای ژانویه با افزایش 23 دلاری معادل 45 درصد روبرو شده است. این افزایش قیمت بهای بنزین را در بازارهای جهانی با رشد قابل توجهی روبرو کرده که می تواند به اعتراض شهروندان آمریکایی و اروپایی منجر گردد.

با این حال، تحلیلگران می گویند چین بعید است که به طور کامل واردات نفت از ایران را متوقف کند. مدیر عامل یک شرکت سرمایه گذاری انرژی با ابراز تردید نسبت به سیاست های چین درباره توقف خرید نفت توسط این کشور می گویند بعید است چین به آمریکا متکی باشد.

با این حال هند احتمالا خرید خود را متوقف کند؛ هرچند که قبلا گفته است که تنها تحریم های سازمان ملل را به رسمیت می شناسد. وزیر نفت هند اعلام کرده است که هند به تامین از سایر کشورها می اندیشد. ایران سومین تامین کننده نفت خام در کشورهای جنوب آسیا است که پس از عراق و عربستان سعودی قرار دارد.

سی ان ان می گوید این افزایش قیمت احتمالا ادامه خواهد یافت، زیرا قطع عرضه ایران در کنار مسائل جاری سایر تامین کنندگان عمده مانند ونزوئلا و لیبی شرایط را برای کشور سخت کرده است. با این حال سی ان ان می نویسد برخی کشورهای آسیایی به دنبال تامین کنندگان مطمئن دیگری جز ایران هستند.

به عنوان مثال از ماه نوامبر تاکنون ایتالیا، یونان و تایوان اصلا از ایران نفت خریداری نکرده اند اما چین، هند و کره هنوز خریدار نفت ایران هستند. در این بین ترامپ از عربستان و امارات تعهد گرفته تا کمبود بازار را جبران کنند اما شرایط موجود نشان می دهد هنوز ایثن کشورها نتوانسته اند به تعهد خود عمل کنند.

وزیر نفت عربستان در این رابطه قول داده نگرانی ها را در مورد کمبود نفت در بازار جبران می کند اما سی ان ان معتقد است این کار چندان ساده نیست زیرا باید روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت وارد بازار کنند.

بیژن زنگنه نیز دیروزبا اشاره  به موضوع بیانیه کاخ سفید در مورد تمدید نکردن معافیت چند کشور برای خرید نفت از ایران اشاره و اظهار کرد: امروز در جنگ تجاوزگرایانه آمریکا علیه ملت ایران هستیم که صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است. باید همه دست به دست هم داده تا با استقامت و ایستادگی از این شرایط سربلند بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: قطعًا خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم آمریکا عمل می‌کنیم.

وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده است بیانیه آمریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت نشان دهنده‌ی نگرانی آنها از بی ثباتی و شکنندگی بازار نفت می‌باشد که این بازار بسیار غیر قابل پیش بینی است.

وزیر نفت تاکید کرد: در این اوضاع نمی‌توان گفت که در این بازار می‌توان به اندازه کافی نفت تولید شود یا برخی کشورها و شرکت‌ها هم به آمریکا برای مصرف نفت ایران فشار می‌آورند.

باز هم تاکید می‌کنم که خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود آمریکا و هم پیمانانش با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان سلاح اشتباه بزرگی مرتکب شدند که با توجه به وضعیت بازار دودش به چشمان خیلی‌ها می‌رود.

 

کد خبر 27845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =