تلاش بخش خصوصی برای توسعه تجارت بین ایران قطر از مسیر بورس کالا

شفافیت و تسهیل تجارت در بستر الکترونیک با استفاده از مکانیزم بورس کالا بخش خصوصی را ترغیب به توسعه بیشتر تجاری با قطر می کند زیرا تجارت از حالت فرصت خارج شده و نیازمند رقابت در بازارهای رایج دنیاست و امروز در دنیا مبادلات بین المللی در بورس های کالا انجام می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، براساس آخرین آمار اعلام شده، بررسی آمار تجارت خارجی ایران در فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد که صادرات به قطر در حد ۴۵ هزار و ۹۵ تن به ارزش ۸ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار بوده است و تنها ۰.۵۳ درصد از وزن و ۰.۳۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را در بر گرفته و قطر را در رده ۲۳ کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است. بر اساس آمار، در فروردین ماه سال گذشته، ۹۹ هزار و ۶۵۱ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون و ۴۴ هزار دلار به قطر صادر شده بود که ۱.۲۶ درصد از وزن و ۰.۵۸ درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برگرفته بود. به این ترتیب صادرات به قطر در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته، از لحاظ وزنی ۵۴.۷۵ کاهش یافته اما از لحاظ ارزشی ۵۴.۰۹ درصد افزایش یافته است.

عدنان موسی پور رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با اشاره به اینکه برای حضور در بازارهای این کشور باید یک هماورد هوشمندانه در بستر تجارت الکترونیک داشته باشیم، اظهار داشت: قطر از ظرفیت بالایی برای ایفای نقش واسط برای ایران در تجارت جهانی برخوردار است و می‌تواند بسیاری از مبادلات ایران را پوشش دهد.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر از افزایش حجم تجارت بین دو کشور خبر داد و افزود: میزان مبادلات تجاری بین دو کشور از ۶۰ میلیون دلار به حدود ۲۵۰ میلیون دلار در سال رسیده است که این امر خبر از رشد نزدیک به پنج برابری می دهد.

وی با بیان اینکه قوانین داخلی یکی از موانع اصلی تجارت آزاد با کشورهای همسایه است، یادآورشد: آثار قوانینی مانند پیمان سپاری ارزی بعد از گذشت ماه ها تنها کاهش صادرات را در برداشت که این امر به حضور جدی تر رقبا در بازارهای خارجی کمک می کند.

موسی پور از تغییر رفتار تجاری قطر در چند روز اخیر یاد کرد و گفت: در روزهای گذشته برخی تحرکات نشان می داد که قطر تمایل دارد که مطابق تحریم های خزانه داری آمریکا عمل کند هر چند مسوولان اتاق بازرگانی قطر این موضوع را رد کردند اما روزگذشته اعلام شد که براساس تحریم های وضع شده از سوی آمریکا تنها اقلام غذایی و دارو در تجارت با ایران در دستور کار این کشور است.

وی در ادامه افزود: این تغییر رفتار تجاری قطر علی رغم تبادل کالا و مبادلات مناسب بین تجار دو کشور در ابهام است که امیدواریم در روزهای آینده پاسخ مناسبی را برای آن دریافت کنیم.

موسی پور با تاکید برآینده روشن روابط تجاری بین دوکشورعنوان کرد: قطر به لحاظ نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی به ایران یک فرصت و امکان است که در صورت عدم تسهیل روابط تجاری و برطرف کردن موانع می تواند به سطح رقابت با سایر کشورهای همسایه برسد. زیرا سرمایه گذاری در این کشور یک فرصت و بازار پررونق است که رقبا به اهمیت آن پی برده اند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با بیان اینکه امروز در دنیا مبادلات بین المللی در بورس های کالا انجام می شود که در این زمینه بخش خصوصی می بایست با ایجاد تعامل بیشتر و بستر سازی لازم در این زمینه به اهداف صادراتی خود برسد،گفت: با استفاده از ظرفیت های بورس کالا و ساده سازی فرایند صادرات از طریق مکانیزم عملیاتی صادرات بیشتر کالا به این کشور باید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه اتصال بورس کالای ایران و قطر می تواند زمینه ساز این امر مهم باشد.

وی افزود: در سال 97 تمام بخشنامه‌های صادر شده به نوعی مکمل تحریم ها بود و مانع از رشد صادرات در سالی که جهش ارزی شکل گرفت، شد. در این زمینه صادرکنندگان کوچک و متوسط از ظرفیت خوب صادراتی برخوردارند که تاکنون مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی و صنایع غذایی عمده صادرات ما به قطر را رقم می زنند.

 

 

 

کد خبر 28071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =