سازو کار حمایت از صادرات مشتری محور

تقی تقی پور گفت: در شرایط حال حاضر کشور، استفاده از ظرفیت تولید و صادرات کالاهایی که در زمره مطالبات کشورهای هدف صادراتی قرار دارد از اهمیتی بیش از پیش برخوردار است.

تقی پور در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی  بر اساس استاندارد تعیین شده توسط کشور هدف صادراتی گفت: ضرورت تولید کالای صادراتی که پاسخگوی نیاز کشور هدف صادراتی باشد زمینه ساز طراحی مهر استاندارد صادراتی شد.

  مدیر کل دفتر ارزیابی کالای صادراتی سازمان استاندارد ایران تاکید کرد: در شرایطی که توسعه و رشد صادرات کشور از اهمیتی بیش از پیش برخوردار است، می بایست از ظرفیت تولید آن دسته از کالاهایی که در زمره مطالبات کشورهای هدف صادراتی است، استفاده شود.

 وی گفت: سازمان استاندارد تلاش دارد با مهر استاندارد صادراتی، فرصت های بالقوه صادراتی را متناسب با تفاوت ها و مطالبات مشتریان را بالفعل کند و از سوی دیگر با این ساز و کار، جلو سواستفاده و تخریب بازارهای صادراتی را بگیرد.

تقی پور اظهار داشت: این فرایند با تولید کالا بر مبنای استاندارد مورد تایید کشور هدف صادراتی شروع می شود به این ترتیب تولید کننده باید قرارداد های لولایز شده خود را که مورد تایید اتاق های بازرگانی و نهادهای مرتبط در کشور هدف صادراتی است را به سازمان ارائه کند و در ادامه سازمان استاندارد بر اساس مقررات و ضوابط، همگام و همسو با نیاز کشور مقصد صادراتی، مجوز صدورکالای مورد نظر را برای تولیدکننده ایرانی صادر می کند.

وی تاکید کرد:  لازم است صادر کننده برای صادرات کالای مشمول استاندارد کشور هدف، بر اساس درخواست کتبی خریدار، کالا را مطابق استاندارد درخواست شده تهیه کند.

این مقام مسئول بیان داشت: لازم به ذکر است ادارات کل استاندارد استان از محل صدور کالا، پس از دریافت درخواست متقاضی نسبت به ارزیابی انطباق محموله بر اساس استاندارد تعیین شده توسط کشور هدف که در درخواست کتبی خریدار ذکر شده، اقدام می کنند.

  مدیر کل دفتر ارزیابی کالای صادراتی سازمان استاندارد ایران اظهار داشت: در صورتیکه انطباق کالای صادراتی بر اساس استاندارد تعیین شده کشور هدف، توسط اداره کل استان مورد تقاضا احراز و محموله پلمپ شده باشد، اداره کل استانداد محل صدور کالا می تواند پس از دریافت تاییدیه استان مبدا، نسبت به صدور گواهینامه انطباق اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از سازمان استاندارد، گمرک ایران، طبق قانون و آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به کالاهایی که اجرای استاندارد آنها اجباری گردیده بر اساس شرایط زیر اجازه صدور می دهد: کالاهایی که بر اساس استاندارد ملی ایران مورد ارزیابی قرار می گیرند و از ادارات کل استاندارد استان، پروانه کاربرد نشان استاندارد و یا گواهینامه انطباق کالای صادراتی دارند و همچنین کالاهایی که بر اساس استانداردهای مورد قبول به جز استاندارد ملی ایران  مورد ارزیابی قرار می گیرند و از ادارات کل استاندارد و یا شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده توسط سازمان گواهینامه انطباق کالای صادراتی دریافت کرده باشند.

 بر اساس بند 12 مصوبات اجلاس 107 شورایعالی استاندارد، کالای صادراتی مشمول اجرای مقررات استاندارد اجباری بر اساس استاندارد ملی ایران، استاندارد تعیین شده توسط کشور هدف و استانداردهای بین المللی مورد قبول طرفین و یا مشخصات فنی اظهار شده توسط مراجع قانونی و یا ذیصلاح کشور هدف هستند.

   

کد خبر 28272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =