تاثیر عملیات بازار باز بر نرخ تورم

مسعود گل شیرازی معتقد است: عملیات بازار باز در افزایش نرخ تورم بی‌تاثیر نیست و پیش‌بینی‌های ما هم از افزایش نرخ بهره بانکی حکایت دارد

مسعود گل شیرازی معتقد اعلام کرد بی‌شک اجرای این برنامه در افزایش نرخ تورم بی‌تاثیر نیست. پیش‌بینی‌های ما هم از افزایش نرخ بهره بانکی حکایت دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که عملیات بازار باز چه تاثیری در روند اقتصاد دارد؟ به اگزیم‌نیوز گفت: عملیات بازار باز موضوع جدیدی نیست. این شیوه برنامه در اقتصادهای پیشرفته کارآمدی بسیاری دارد. به عبارت دیگر این عملیات بر مبنای عرضه و تقاضا شکل گرفته یعنی در زمانی که تقاضا برای دریافت پول از سوی مردم زیاد است بانک مرکزی باید نرخ بهره را برای تورم کنترل کند. 

مسعود گل شیرازی در ادامه افزود: درباره عملیات بازار باز دو نگاه وجود دارد. یک نگاه این است که این عملیات ابزاری است که بیشتر در اقتصادهای بکار گرفته می‌شود که نرخ بهره بانکی آنها تک رقمی است. به هر حال این عملیات تاثیر مستقیمی در دامنه نوسان تورم دارد. در حقیقت تعیین نرخ بهره تاثیر مستقیم بر نرخ بیکاری و رشد اقتصادی هر کشوری دارد. 

وی اظهار کرد: معمولا تجربه نشان داده در سایر کشوورهای اجرای عملیات بازار باز برعهده بانک مرکزی است؛ چرا که مجری این برنامه باید یک نهاد مستقل پولی باشد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که نرخ بهره در بازار سرمایه بیش از 20 درصد است نرخ تورم نیز بالاتر از رقم مورد اشاره است. آیا اجرای عملیات بازار باز در اقتصاد فعلی ایران می‌تواند نقش آفرینی کند؟

گل شیرازی در ادامه افزود: دو نگاه برای اجرای عملیات بازار باز در اقتصاد ایران حکم فرماست. نگاه خوشبینانه این است که ممکن است این عملیات همانند راه‌اندازی سامانه ارزی (نیما) تاثیری در کنترل نرخ تورم داشته باشد. از سوی دیگر باید به این موضوع دقت شود که اقتصاد ایران به طور مطلق خصوصی نیست. وزنه اقتصاد در کفه دولتی سنگین‌تر است و بانک مرکزی مستقلی به طور صد در صد وجود ندارد؛ چرا که اکثر بانک‌های ما در ید دولت است. بنابراین در اجرای این برنامه باید نگاه قابل توجهی وجود داشته باشد. 

وی تصریح کرد: در نحوه اجرای عملیات بازار باز باید تامل کافی وجود داشته باشد. چنانچه مجریان در اجرای این برنامه به سمت بی‌راهه رفتند باید تصمیمات اصلاحی در جهت بهبود روند کار در اختیار شورای پول و اعتبار قرار گیرد. 

گل شیرازی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اجرای عملیات بازار باز اثر تورمی دارد یا خیر؟ گفت: بی‌شک اجرای این برنامه در افزایش نرخ تورم بی‌تاثیر نیست. پیش‌بینی‌های ما هم از افزایش نرخ بهره بانکی حکایت دارد. چنانچه افزایش نرخ بهره بانکی افزایش یابد این موضوع بر قیمت تمام شده اکثر کالاها اثرگذار است. 

 

کد خبر 32274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =