آینده روشن روابط اقتصادی ایران و آذربایجان

در ميان كشورهاي قفقاز جنوبی، جمهوری آذربايجان با دارا بودن وسعت بيشتر، جمعيت فراوانتر، منابع انرژي فسيلي، آب و خاک نسبتاً مناسب، بطور بالقوه بيشترين امکان را براي رشد و رسيدن به قدرت ملي بالاتر برخوردار است. جمهوري آذربايجان با دارا بودن ويژگي هايي از قبيل تجانس جمعيتي، قومي و فرهنگي با شمال غرب ايران مهمترين همسايه شمالي ايران محسوب می‌شود

حسن روحانی رئیس جمهور به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه ایران و روسیه و جمهوری آذربایجان صبح دیروز یکشنبه وارد باکو ،پایتخت آذربایجان شد.تا این لحظه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت  شش سند و یادداشت تفاهم همکاری میان مقامهای ارشد تهران و باکو  امضا  شده  که نقش راهبردی  در توسعه  روابط اقتصادی  میان دو کشور دارند. لغو ویزای سفر ایران و آذربایجان نیز یکی دیگر از دستاوردهای مهم این سفر است.بنابر توافقی که میان روسای جمهور ایران و آذربایجان صورت گرفت، از این پس شهروندان دو کشور برای مسافرت به کشورهای یکدیگر نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت.

همچنین تا کنون طی این سفر مباحثی چون مسائل حقوقی دریای خزر، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، تاسیس کارخانه جات خودرو سازی و دارو در کشور اذربایجان،توسعه حمل و نقل ریلی، هم افزایی های دانشگاهی، علمی و فرهنگی، حفاظت از محیط زیست،مکاهش تعرفه های گمرکی و توسعه روابط بانکی مورد بررسی قرار گرفته است.

در ميان كشورهاي قفقاز جنوبی، جمهوری آذربايجان با دارا بودن وسعت بيشتر، جمعيت فراوانتر، منابع انرژي فسيلي، آب و خاک نسبتاً مناسب، بطور بالقوه بيشترين امکان را براي رشد و رسيدن به قدرت ملي بالاتر برخوردار است. جمهوري آذربايجان با دارا بودن ويژگيهايي از قبيل تجانس جمعيتي، قومي و فرهنگي با شمال غرب ايران مهمترين همسايه شمالي ايران محسوب می‌شود.
در بخش روابط تجاری ايران با جمهوری آذربايجان، هر چند حجم کل مبادلات طرفين در مقايسه با کل مبادلات رقبای ايران از قبیل کشورهای ترکیه و روسیه رضايت ‌بخش بنظر نمی رسد، اما در بين کشورهای سی.آی.اس، همواره جمهوری آذربايجان بزرگترين واردکننده اقلام تجاری از ايران بوده است و اين در حالی است که تراز تجاری مبادلات هميشه مثبت و به نفع ايران است. در حقيقت، اين امر، به طور ذاتی از اهميت ويژه بازار جمهوری آذربايجان در مسير ارتباطی ايران با بازارهای اقتصادی سی.آی.اس حکايت دارد. به عبارتی، جمهوری آذربايجان به عنوان لولای ارتباطی بين ايران و بازارهای اقتصادی سی.آی.اس، بر حسب پتانسيل اقتصادی خود و حجم مناسبات تجاری با ايران، از قابليت هدايت‌بخش عمده مبادلات تجاری ايران با بازارهای اقتصادی سی.آی.اس را از مجرای قفقاز برخوردار است و اين امر علاوه بر تعميق مبادلات تجاری بين دو کشور، میتواند موجب شکل‌گيری مناسبات راهبردی بين طرفين باشد.

بهروز پورسلیمان، رئیس شورای مشترک ایران و آذربایجان اقدامات اولویت دار شورای مشترک ایران و آذربایجان را  گام مهمی در گسترش و همکاری بیشتر بین دو کشور نام برد و گفت: با توجه به اهمیت روابط تجاری و بازرگانی ایران و آذربایجان لزوم تاسیس دفتر نمایندگی در شهرهای مرزی، تسهیل شرایط اخذ ویزا،کاهش نرخ و تسهیل  صدور ویزا، صدور روادید در فرودگاهها و گمرکات خروجی ،برپایی نمایشگاههای دائمی محصولات کشور در آذربایجان در شورای مشترک مطرح شد که در راستای همگرایی و گسترش روابط دو کشور اجرایی گردد.

 پور سلیمان اجرایی شدن توافقات بر سر اتصال راه اهن سراسری و پیگیری پروژه مهم راه آهن تهران رشت را بسیار مهم ارزیابی کرد  و گفت: مشارکت های شرکتهای حمل و نقل ریلی وکه برطرف شدن آن گام مهمی بر سر تسهیل روابط  تجاری دو کشور است که در توافقات اخیر به آن به صورت خاص پرداخته شده است.قرار است شرکت های حمل و نقل ریلی و بانکهای آذربایجان در تامین مالی برای تجهیز کارگاهها، ریل گذاری، تملک زمین های خطوط راه آهن رشت-آستارا مشارکت کنند.

رییس شورای مشترک ایران و اذربایجان از گشایش دفتر بانکی ایران و شورای مشترک در کشور آذربایجان با همکاری سفارت ایران خبر داد و افزود: بخش عمده ای از مشکلات تجاری ما مربوط به نقل و انتقالات ارزی است. پیگیری های مستمر مربوط به انجام اقدامات اساسی بانک ملی ایران در فعال سازی شعبه ان بانک در آذربایجان و سایر بانکهای کشور در راستای حل و فصل مشکلات انتقال ارز، مبادلات پولی و تقلیل مدت زمان اقدامات مرتبط با آن انجام می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، پورسلیمان چشم انداز روشنی را برای آینده روابط تجاری ایران و اذربایجان پیش بینی کرد و گفت: سفر ریاست جمهوری نقطه عطف روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور محسوب می شود.انتظار داریم عمده مشکلات بر سر راه تجار ایرانی و آذری فعال در این حوزه بعد از این سفر رفع شود. لغو روادید بسیار خبر خوبی برای تجار محسوب می شود به جز .هزینه اخذ ویزا، زمان زیادی هم صرف دریافت آن می شد. که موجب کندی ارتباطات میشد. یادداشت تفاهم های امضا شده در زمینه های مختلف بسیار با ارزش هستند. ما امیدواریم در زمینه تعدیل تعرفه های کالای ایرانی که در حال حاضر رقم بالایی است، تشکیل بازارچه های مرزی و مرکز تجاری ایران در محل کنسولگری ایران در آذربایجان نهایی شود.

وی توسعه اقتصادی استان های مرزی را در گرو تشکیل شهرک های صنعتی مشترک  و ایجاد منطقه آزاد بین ایران و روسیه و آذربایجان  دانست و اظهار امیدواری کرد مراحل اجرایی شدن آن با سفر ریاست جمهوری به آذربایجان تسهیل شود.

 

 

 

کد خبر 12551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =