رشد اقتصاد در گرو ایجاد اشتغال و درآمد

مدیر گروه های پژوهشی برنامه و بودجه و اقتصاد کلان مرکز تحقیقات استراتژیک با تایید نرخ رشد اقتصادی ٧.٤ درصدی اقتصاد گفت: برای آنکه مردم رشد اقتصادی را احساس کنند باید ساختار اقتصاد به سمت ایجاد شغل و درآمد برود

به گزارش اگزیم نیوز، حمید رضا برادران شرکا با بیان اینکه کشور برای اشتغالزایی و رونق کسب و کار به ١٠٠٠ میلیارد تومان منابع نیاز دارد، ‌ اظهار کرد: حداقل ٧٠٠ میلیارد تومان از این اعتبار باید از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود.

وی پسا برجام را فرصتی طلایی برای بازیگری ایران در عرصه جهانی دانست و گفت: با این حال سیستم بانکی، بیمه‌ای، اداری و سرمایه‌گذاری ما با داشتن قوانین و مقررات دست و پاگیر هنوز آمادگی بین المللی شدن را ندارد و می‌توان گفت اگر چه شرایط لازم فراهم شده ولی شرایط کافی مهیا نیست.

به اعتقاد این اقتصاددان بیشتر موانعی که بر سر راه توسعه در کشور وجود دارد، داخلی و خود ساخته است.

مدیر گروه های پژوهشی برنامه و بودجه و اقتصاد کلان مرکز تحقیقات استراتژیک که در جلسه هم اندیشی مدیران و کارآفرینان مدرسه عالی کسب و کار ماهان سخن می‌گفت، ‌با اشاره به انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت گذشته، اظهار کرد: در شرایط بلاتکلیفی درآمد نفتی که بین النسلی است و به گروه خاصی تعلق ندارد، سازمانی که وظیفه نظارت بر عملکرد و استفاده درست از این منابع را بر عهده داشت، منحل شد.

برادران شرکا درباره تحقق رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی گفت: این رشد اتفاق افتاده است اما باید دید چقدر مولد بوده است و تا چه میزان توانایی اشتغالزایی دارد. آنچه مسلم است ساختار اقتصاد باید با ایجاد شغل و درآمد، مولد و اشتغالزا شود تا با توزیع مناسب درآمد، مردم رشد اقتصادی را احساس کنند.

این اقتصاددان تاکید کرد: سرمایه گذار خارجی، مدیریت، بازار، فرهنگ سازمانی، تکنولوژی، امنیت و پول به همراه می آورد و ما می‌توانیم با استفاده از تجربیات سایر کشورها مثل هند که شرط ورود سرمایه گذار خارجی انتقال تکنولوژی ظرف ١٠ سال است و پیاده سازی آن در کشور اقتصاد را از رکود نجات دهیم.

وی همچنین به برخی از محورهای سند چشم انداز ١٤٠٤  اشاره کرد و گفت: در این سند اقتصاد دانش بنیان، رشد مستمر و پایدار، امنیت انسانی، آمایش سرزمین و عدالت اجتماعی مورد اشاره قرار گرفته است وچنانچه در برنامه ششم، اشتغال محور توسعه باشد با سرمایه‌گذاری مولد در فضای مناسب پسا برجام، شغل ایجاد شده و به رشد اقتصادی مطلوب می رسیم.

برادران شرکا با بیان اینکه دولت باید وظایف حاکمیتی داشته باشد نه مداخله‌گری، خاطرنشان کرد: دولت کارفرمای خوبی نیست ولی بخش خصوصی هم هنوز آمادگی برنامه‌ریزی برای اقتصاد کشور را ندارد و دولت باید با تسهیل گری و بدون مداخله با واگذاری امور به بخش خصوصی به وظایف حاکمیتی و نظارتی خود بپردازد.

در ادامه این جلسه، سید مصطفی صفاری - استاد دانشگاه - رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی را نفتی دانست و گفت: در دولت گذشته به دلیل تحریم  و  فروش اندک نفت، رشد اقتصادی منفی داشتیم که با برداشته شدن تحریم‌ها و امکان فروش بیشتر نفت در این دولت به رشد ۷.۴ درصدی رسیدیم اما معتقدم به علت نفتی بودن و غیر مولد بودن پایدار و یا عملیاتی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: این رشد اقتصادی، اشتغالی نیست و برای اشتغالزایی به جای شورای اشتغال باید شورای سرمایه‌گذاری تشکیل شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه اشتغال نباید دولتی دیده شود، افزود: متاسفانه اقتصاد ایران چابک نیست و بهره وری هم وجود ندارد در صورتی که اقتصاد دولتی باید کوچک شود و فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی سپرده شود تا اشتغال در کشور رونق بگیرد.

به اعتقاد صفاری اصل ٤٤ با اقتصاد دولتی اجرایی نمی‌شود.

کد خبر 15243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =