دورخیز امارات برای پیشتازی رشد اقتصادی کشورهای عربی منطقه

بانک ملی ابوظبی (NBAD) طبق آخرین تحقیقات خود مدعی شد که انتظار می‌رود امارات در سال جدید میلادی به واسطه افزایش قیمت نفت، بیشترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داشته باشد

بانک ملی ابوظبی (NBAD) طبق آخرین تحقیقات خود مدعی شد که انتظار می‌رود امارات در سال جدید میلادی به واسطه افزایش قیمت نفت، بیشترین رشد اقتصادی را در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داشته باشد. در حالی که کشورهای این منطقه به شدت وابسته به نفت هستند، اما امارات جزو کشورهایی است که عملکرد بهتری در متنوع‌سازی اقتصادی و راه‌اندازی جریانات درآمدی تازه داشته است.

بانک ملی ابوظبی اعلام کرد: «دولت امارات جزو اولین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده که توانسته اقدامات مالی مانند کاهش سوبسید، افزایش عوارض شهری و به‌کار بستن منابع جایگزین برای تامین مخارج دولت را اجرایی کند. از زمانی که قیمت نفت در سال 2014 روند کاهشی خود را آغازکرد، دولت‌های عربی منطقه سوبسید انرژی و هزینه‌ها را کاهش داده‌اند که منجر به افزایش بدهی در بازارهای بین‌المللی شده تا بتوانند از کسری‌های کنترل نشده جلوگیری کنند.

دیدگاه‌های امیدبخش NBAD در مورد امارات، علاوه بر داده‌های عینی و واقعی، از اظهارات سازمان‌های دیگر نیز نشات می‌گیرد. صندوق بین‌المللی پول در اکتبر گذشته پیش‌بینی کرده بود رشد اقتصادی امارات در سال 2016 به ۲.۳ درصد و در سال 2017 به ۲.۵ درصد برسد. این در حالی است که رشد اقتصادی عربستان سعدی، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه که به شدت به نفت وابسته است، ۰.۴ درصد در سال 2017 پیش‌بینی شده که کاهش قابل توجهی را نسبت به رشد ۱.۲ درصد در سال 2016 نشان می‌دهد.

داده‌های بانک Emirates NBD نیز نشان می‌دهد ماه گذشته رشد بخش خصوصی امارات بسیار قابل توجه بوده است. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود، شهر دوبی به تنهایی در سال جدید ۳.۱ درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. شیخ احمد بن سعید المکتوم، رییس کمیته توسعه اقتصادی دوبی اخیرا در کنفرانسی رشد اقتصادی دوبی را در سال گذشته ۲.۷ درصد اعلام کرد. رشد اقتصادی دوبی در سال 2017 عمدتا به واسطه سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود.   

کد خبر 16511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =