ضرورت ارایه مشوق های صادراتی برای توسعه بازار قطر

رشد ۸۱ درصدی صادرات کالا و خدمات به قطر بدون دسترسی به ارتباطات بانکی و با شبکه حمل و نقل سنتی صورت گرفته که با توجه به تحریم های پیش رو ارایه مشوق های صادراتی برای توسعه این بازار ضروری است

عدنان موسی پور رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به رشد 81 درصدی صادرات کالا و خدمات به قطر، اظهار داشت: سالهاست تجار ما بدون دسترسی به ارتباطات بانکی و تنها با شبکه حمل و نقل سنتی انجام می شود. با توجه به اینکه قطر می تواند یکی از گزینه های صادراتی در سطح گسترده برای ایران باشد اما هیچ مشوق صادراتی از سوی دولت برای توسعه صادرات به این کشور وجود ندارد که در این زمینه ضروری است دولت زیرساخت‌های لازم از جمله حمل و نقل را توسعه دهد

وی با بیان اینکه در پنج ماه نخست امسال، ۱۱۹ میلیون و ۴۳۷ هزار دلار انواع کالا به قطر صادر شده، یادآورشد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که رقم ۶۵ میلیون و ۸۹۰ هزار دلار را شامل می شد از رشد ۸۱.۲۷ درصدی برخوردار شده است. هرچند صادرات ایران به قطر قابل مقایسه با سایر کشورهای عربی از جمله عراق نیست و عدد ناچیزی را شامل می شود اما در مدت مذکور تسهیل روابط تجاری ایران با قطر موجب شده که برخی از کالاهای ایران جایگزین کالاهای عربستانی شود.

موسی پور توسعه سرمایه گذاری بین ایران و قطر با توجه به تحریم های نهایی پیش رو مثبت ارزیابی کرد و افزود: تجارت با کشورهای عربی با توجه به سوابق قبلی تحریم ها کمتر دچار چالش جدی ناشی از تحریم ها می شود، در این زمینه حتی برنامه های ویژه ای برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور در حال تدوین است اما آنچه که در این بین حایز اهمیت توجه به این نکته است که تحریم‌های داخلی و ابلاغ بخشنامه هایی که موانع متعدد را در مسیر صادرات و واردات ایجاد می کند تاثیر بیشتری بر روی تجارت ایران با کشورهای عربی دارد

وی با تاکید براینکه کشور قطر حتی در تحریم های قبلی نیز  به حفظ رابطه تجاری خود با ایران مصمم بود، گفت: بعد از بروز مشکل بین این کشور با عربستان و امارات، ارتباط اقتصادی و توسعه تجاری قطر با ایران تقویت شد تا جایی که صادرات انجام شده به قطر از لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از لحاظ ارزش 62 صدم درصد از کل ارزش صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود و از این حیث کشور قطر در میان کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران در رتبه ۲۰ قرار می‌گیرد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران و قطرتدوین برنامه ای برای توسعه تجارت برای جام جهانی 2022 در حال اجرا است که چنانچه دولت به وعده های خود عمل کند پیش بینی می شود درگام نخست یعنی سال 2020 صادرات ایران به قطر از از 250 میلیون دلار به حدود 800 تا 900 میلیون دلار افزایش یابد   زیرا این برنامه با دو هدف صادراتی و توسعه سرمایه گذاری مشترک در دست تدوین است.

وی در ادامه هدف از سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و قطر را توسعه صادراتی عنوان کرد و افزود: صادرات است، در این برنامه پیش بینی شده که سرمایه‌گذاری ها علاوه بر توسعه صادراتی کالا،  منجر به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران نیزبه این کشور شود. ضمن اینکه اکنون نیز عمده صادرات ایران به قطر صادرات کالاهای ساختمانی و کشاورزی است و واردات از این کشور نیز در حجم جزیی شامل برخی ماشین‌آلات مورد نیاز است .

موسی پور یادآورشد: البته در 5 ماه نخست امسال وزن کالاهای صادرشده به قطر ۶۲۴ هزار و ۸۴۰ تن کالا بوده که در مقایسه با ۶۸۳ هزار و ۹۳۲ تن کالایی که سال گذشته در همین مدت از ایران به قطر صادر شده بود 8 درصد کاهش را نشان می دهد.

 

 

 

 

کد خبر 25597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =