ضرورت جایگزینی نفت با کشاورزی

در دهه‌های گذشته صادرات نفت و میعانات گازی تامین کننده ارز کشور بوده‌اند، اما این منابع باید برای آیندگان حفظ شوند اما عده‌ای دیگر معتقد هستند که تکنولوژی‌های جدید در حال جایگزین شدن هستند و این امکان وجود دارد که در آینده جای نفت را بگیرند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: چاره‌ای جز تقویت صادرات غیر نفتی نداریم و این موضوع باید در دستور کار مدیران و تصمیم‌گیران کشور قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، احمد علی کیخا اظهار داشت: یادگرفته‌ایم که برای توسعه نیازمند نیروی کار، منابع طبیعی و ارز خارجی هستیم، اگر قرار باشد توسعه‌ای در کشور رخ دهد باید در این چهار عامل دارای برجستگی‌هایی باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته صادرات نفت و میعانات گازی تامین کننده ارز کشور بوده‌اند، گفت: سیاست بهره‌برداری از منابع نفتی به سطح تکنولوژی بستگی دارد و بسیاری اعتقاد دارند که این منابع باید برای آیندگان حفظ شوند اما عده‌ای دیگر معتقد هستند که تکنولوژی‌های جدید در حال جایگزین شدن هستند و این امکان وجود دارد که در آینده جای نفت را بگیرند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در طول دهه‌ها و سال‌های گذشته برای دست‌یابی به خودرو ملی حمایت‌های زیادی از این صنایع بززگ داشته‌ایم، آیا اگر حمایت‌های صورت گرفته به صورت مثال در صنعت فرش متمرکز می‌شد میزان توسعه و پیشرفت آن کمتر از خودرو بود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه  ارز  حاصل از صادرات نفت از منظر توسعه اقتصادی بهینه هزینه نشده است، عنوان کرد: چاره‌ای جز تقویت صادرات غیر نفتی نداریم و این موضوع باید در دستور کار مدیران و تصمیم‌گیران کشور قرار بگیرد.

کیخا با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا کشاورزی به عنوان تامین کننده نیاز ارزی دیده می‌شود، اضافه کرد: به وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کردم یکی از نهادهایی که باید بیشترین تاثیر را در توسعه اقتصادی داشته باشد این وزارتخانه است و فکر نکند که تنها مدیر گمرک و سازمات مالیات محسوب می‌شود بلکه این بخش‌ها ابزارهایی برای تعادل بخشی برنامه‌ها باید فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روز گذشته از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی بازدید کردیم که عمده مشکلات آنها شامل کمبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه و موانع پیش روی صادرات بود، تصریح کرد: ۴ دهه به بهانه حمایت از تولیدکنندگانی که کالای سرمایه‌ای تولید می‌کنند بهای ارز را پایین نگه داشتیم، چه کسی پاسخ هزینه‌ای که در طول این چهل سال به بخش کشاورزی وارد شده است را می‌دهد، این موارد موانع توسعه صادراتی و اقتصادی هستند.

 

کد خبر 25814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =