ارز گران نمی شود مردم ریسک نکنند

مهرداد لاهوتی با بیان این که قیمت ارز مدار بحرانی خود را طی کرده و احتمال کاهش قیمت دلار در ماه های آینده پیش بینی می شود گفت: براین اصل مردم ریسک نکنند و نقدینگی خود را در این بازارها محبوس نکنند زیرا با سیاستگذاری های بانک مرکزی تراز ارزی کشور مثبت است و نرخ ارز تا پایان سال گران نخواهد شد

به گزارش اگزیم نیوز؛ بعد از تغییر سکاندار بانک مرکزی و بازارسازی همتی در کنترل تلاطم های بازار ارز، کارشناسان سناریوهای مختلفی را برای روزهای پایانی سال جاری و همچنین سال 98 پیش بینی کردند. برخی معتقد بودند آرامش نسبی حاکم بر بازارناپایدار است و ماه های آینده دلار دوباره در مدار صعودی قرار می گیرد. اما در مقابل گروهی نیز با تاکید بر روند بازارسازی بانک مرکزی پس از تثبیت نسبی قیمت ها، به کاهش پلکانی نرخ ارز که در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته بود اشاره می کردند و آن را نشانه ای می دانستند مبنی بر اینکه قیمت دلار مسیر کاهشی را پیش می گیرد.

اما عده ای از فعالان بازار بر این باورند که با توجه به افزایش نسبی قیمت دلار در دی ماه، سیاستگذار در صدد است با فن بدل، توان نوسان گیری را از سفته بازان بگیرد. یعنی بازارساز پس از تثبیت بازار، قصد دارد با افزایش تدریجی و سپس کاهش ناگهانی قیمت ها به مقابله با نوسان گیران و سفته بازان بپردازد.

گروهی نیز فضای ملتهب بازار ارز در این روزها را نتیجه تلاطمات ارزی بهمن ماه سال 96 می دانند. زمانی که بازارساز از بسته ای با سه گزینه برای مهار نوسانات رونمایی کرد. فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ سود 20 درصد یکی از این گزینه ها بود که در همان ابتدای امر با موجی از انتقادات از سوی کارشناسان همراه شد.

دو گزینه دیگر عبارت بود از فروش گواهی سپرده ارزی و پیش فروش سکه،  که در مورد استقبال خریداران از گزینه اول کوروش پرویزیان رییس کانون بانک ‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی مصاحبه ای در مورخه 15 اسفند 1396عنوان کرد « در دو هفته فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی جذب شده است که بیشتر این رقم تبدیل سپرده های بلندمدت ۱۵ درصدی و همچنین سپرده های دیداری به اوراق گواهی سپرده ریالی با سود جذاب تر بود.»

آنچه که تمامی منتقدان به آن تاکید داشتند توجه به زمان سررسید این حساب ها در بهمن و اسفند 97 بود که باید با نرخ سود20 درصد بازگشت داده می شد که همین امر ضمن پدید آوردن موجی جدید از نقدینگی، موجب نابسامانی در بازارهای مختلف از جمله ارز می شد. با در نظر گرفتن فروش 240هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ریالی و با در نظر گرفتن 20 درصد سود، حدود 48 هزار میلیارد تومان به آن اضافه شد که عملاً رقمی نزدیک به 288 هزار میلیارد تومان نقدینگی را رقم می زند. نقدینگی پرفشاری که اکنون به اقتصاد کشور تزریق شده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته درجریان افزایش نرخ ارز در پیامی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد توپ را به زمین دولت و سیاسیون انداخت و یادآورشد «در روزهای اخیر، به مدد اظهارات و انذار برخی افراد درخصوص احتمال رد لایحه پالرمو و یا سررسید شدن سپرده های 20 درصدی، یا وضعیت بودجه 98 و جو منفی ناشی از تلاش برای ارائه برخی طرح ها و اقدامات غیرمتعارف، عواملی که علاقمند به برهم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند تلاش کرده اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی هر چند اندک را در بازار ایجاد کنند.»

وی مصوبه آزادی ورود کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان را یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ ارز دانسته و از هیات وزیران خواست که در این مصوبه تجدید نظر کنند. زیرا مصوبه آزادی ورود چندین قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان، در شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، واردات اجناس غیرضرور در این موقعیت زمانی را افزایش داده و قطعاً موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دوبی، هرات و متعاقباً در بازار ایران شده است.

اما درمقابل محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند دولت با افزایش قیمت دلار قصد فشار به مجمع برای تصویب پالرمو را دارد، گفت: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود بیشترین فشار به دولت وارد می‌شود. دولت با منابع کشور و معیشت مردم بازی سیاسی نمی‌کند، این حرف‌ها درست نیست و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند اغراض سیاسی دارند. تمام تلاش دولت این است که قیمت ارز پایین بیاید. ما برای تصویب پالرمو از منطق استفاده می‌کنیم و به این روش‌هایی که عده‌ای می گویند اعتقادی نداریم، این روش‌ها هیچ گاه جواب نداده است.

در این میان اما متغیرهای تاثیرگذار به زعم کارشناسان قیمت نفت،  لغو معافیت های موقت تحریم های نفتی، جابجایی پول با توجه به تحریم های بانکی در حوزه صادرات و مسیرهای ورود ارز به کشور و مبحث کسری است.

در این زمینه مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه قیمت ارز مدار بحرانی خود را طی کرده و احتمال کاهش قیمت دلار در ماه های آینده پیش بینی میشود، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی مردم ریسک نکنند و نقدینگی خود را در این بازارها محبوس نکنند زیرا با سیاستگذاری های بانک مرکزی تراز ارزی کشور مثبت است و نرخ ارز در پایان سال گران نمی شود بنابراین  احتمال افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه مجموع اقدامات بانک مرکزی نشان می دهد که تلاطم بازار ارز دیگر تکرار نخواهد شد و این فضاسازی ها بی اثر خواهد بود، عنوان کرد: یکی از منابع تامین ارز و تراز ارزی در کشور صادرات مواد نفتی و غیر نفتی که بیشترین عدد آن به پتروشیمی ها می رسد، است، تاکنون با توجه به میزان تراز ارزی که برای کشور پیش بینی کرده ایم این تراز قابل قبول است. زیرا با توجه به روند فروش نفت در 6 ماهه اول بر اساس سیاست هایی که بانک مرکزی اتخاذ کرده ارز مورد نیاز کشور تامین شده است.

وی افزود: بانک مرکزی با ایجاد سامانه ها و سیستم هایی که طراحی کرد، ارز مورد نیاز تولیدکنندگان، کالاهای اساسی و مواد اولیه را  تاپایان سال تامین کرده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. ضمن اینکه با بررسی های که بانک مرکزی برای سال آینده انجام داده است حتی در شرایط سخت مشکلی برای تامین ارز دقیق مورد تقاضا نداریم براین اصل تراز ارزی مثبت و افزایش قیمت را در سال آتی مشاهده نخواهیم کرد مگر اینکه اتفاق یا شرایطی در بازار پدیدار شود که در آن صورت هم با مدیریت صحیح می توان از منفی شدن تراز ارزی جلوگیری کرد.

بائوج لاهوتی با اشاره به اینکه با اجرای سیاست های بازارساز، نگاه به صادرات با تقویت و مدیریت بازارهاهمراه شده است، خاطرنشان ساخت: علت افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته، به واسطه حضور دلالان است که از فضای روانی جامعه سوءاستفاده می کنند بدون آنکه ارز قابل توجهی در این بازار خرید یا فروش شود تنها با جوسازی اقدام به بالابردن قیمت ها می کنند که در این زمینه به مردم توصیه می کنیم به آدرس غلط  بازیگردانان که در کانال های مجازی منتشر می شود اعتماد نکنند و به این فضای روانی توجه نداشته باشند.

 

 

کد خبر 26617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =