رشد ۲۰ تا ۳۷ درصدی قیمت خودرو در یک ماه/بازار به تعادل نزدیک می شود؟

طی یک ماه گذشته قیمت همه انواع خودروهای تولیدی داخل با صعودی شدید روبرو بوده است با این حال تصمیماتی در بازار گرفته شده که در حال اثرگذاری محدود بر این بازار است

با آن که قیمت خودرو در روزهای اخیر تا حدی با روند کاهشی روبرو شده و به نظر می رسد برخی مولفه ها در تلاش هستند تا این بازار را با تعادل روبرو سازند اما نگاهی به تغییرات قیمتی در این بازار در مقایسه با یک ماه قبل نشان می دهد باید وزن عوامل کاهشی هنوز کاهش یابد.

به گزارش اگزیم نیوز بررسی میدانی از قیمت خودرو در یک ماه گذشته نشان می دهد بهای خودروهای داخلی در این مدت بین 20 تا 37 درصد افزایش یافته است.

طی مدت مورد بررسی پژوه 405 با رشد قیمتی 21 درصدی کمترین میزان رشد قیمت را کسب کرده و پژو 206 تیپ 2 نیز 37 درصد افزایش یافته است. در این بین قیمت پراید 30 درصد، سمند 36 درصد، ساینا 26 درصد، تیبا 30 درصد و 206 تیپ 5 نیز 24 درصد افزایش یافته است. قیمت ها نیز حکایت دیگری است بطوریکه اکنون قیمت ساندرو به 167 میلیون رسیده و پژو پارس در نزدیکی 100 میلیون تومان معامله می شود. 26 تیپ 5 به قیمت 93 میلیون و تیپ 2 نیز به بهای 84 میلیون تومان معامله می شود این در حالی است که پراید 131 و 111 به ترتیب 48 و 51 میلیون تومان معامله می شوند.

در این بین خبرهای امیدوار کننده ای بعضا منتشر می شوند که در دو سه روز اخیر بازار را با روند کاهشی روبرو کرده اند اما نیازمند تقویت هستند.

به گزارش اگزیم نیوز همانطور که سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو می گوید هیجان خرید در بازار کاهش یافته است. از سوی دیگر عملیات ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک نیز اغاز شده که این امر می تواند مانعی در مسیر رشد قیمت ها باشد.

از طرفی قیمت خودروهای تحویلی نیز به طور میانگین در محدوده 2.5 میلیون تومان کاهش یافته است که این مساله نیز می تواند باعث کنترل روند هیجانی بازار شود.

کارشناسان معتقدند اصلاح قیمت ها بر اساس حاشیه قیمت های بازار انتظار می رفت تاثیر زیادی روی بازار خودرو می گذاشت اما این تاثیر هنوز به طور قطعی مشاهده نشده و حتی تا این لحظه نتایج عکس گرفته شده است با این حال اگر روند کاهشی کنونی ادامه داشته باشد باز هم قیمت ها در سطوح بسیار بالایی تثبیت خواهد شد.

در این بین سایپا روز گذشته اعلام کرد همزمان با اجرای برنامه افزایش تولید که منجر به رشد ۹۰ درصدی تولید محصول در این گروه خودرویی شده، این گروه برنامه عرضه خودرو به بازار را با سرعت بیشتری دنبال می‌کند.

مطابق با این برنامه، گروه سایپا روزانه ۸۰ درصد از تولیدات خود را به پاسخ‌گویی به تعهدات قبلی و ۲۰ درصد دیگر را به طرح فروش‌فوری اسفندماه خود که باهدف تنظیم بازار در حال اجراست، اختصاص داده است. برهمین اساس، گروه سایپا قصد دارد تا پایان سال جاری و تا پیش از تعطیلات نوروز، تعداد ۱۵ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کند.

از طرفی روز گذشته ترخیص 200 دستگاه از خودروهای دپو شده در گمرک نیز آغاز شد که در صورت تداوم این برنامه فشارهایی نیز از این ناحیه بر قیمت ها وارد خواهد امد که می تواند به تعادل در این بازار منتهی گردد.

در این رابطه وزیر صنعت با اعلام این خبر که تا چند روز اینده خودروها ترخیص می شوند اعلام کرد در هیات دولت مصوب شده است خودروهایی که تا تاریخ مشخصی وارد گمرک و پیشفروش شده است، ترخیص شوند و تنها جرایمی به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا مردم بتوانند خودرو خود را تحویل بگیرند. اما پرونده آن واردکنندگانی که تخلف کردهاند، قطعا به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد که تا امروز به دلیل ایرادی که در مصوبه گرفته شده بود نتوانستیم این کار را انجام دهیم. اما مصوبه در هیات دولت اصلاح شده است و تا چند روز آینده بخشی از خودروها ترخیص خواهند شد

 

 

کد خبر 26659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =