بی توجهی به سیاست گذاری در سیکل های اقتصادی

دولت ها در ایران در شرایط رکود و رونق سیاست های متناسب اقتصادی اتخاذ نمی کنند و همین امر باعث شده تا دوره های رکودی در ایران قوی و طولانی شوند

نایب رئیس اتاق ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این که متقاضیان از طولانی بودن فرایند صدور مجوز کسب و کار گله‌مند هستند گفت: برخلاف اینکه بستر کار فراهم شده است به دلیل نبود ضمانت قانونی و برخورد قوی در مرحله اجرا هنوز این کار عملی نشده است و منتظر نهایی شدن اصلاحیه در مجلس هستیم که فرایند ضمانت اجرایی را تقویت می‌کند.

به گزارش اگزیم نیوز کارشناسان معتقدند مشکلاتی همچون دشواری تامین منابع مالی از سیستم بانکی، موانع اداری مربوط به کسب و کار مانند اخذ مجوز از دستگاه های دولتی و همچنین عدم ثبات در سیاست گذاری های دولت ها در حوزه های مختلف مانند مالیات، صادرات، واردات و ارز و ... و همچنین بی ثباتی بازارهای مهمی مانند بازار ارز و قیمت گذاری دولتی همگی مشکلات بزرگی را در مسیر کسب و کار در ایران ایجاد کرده اند. به گفته آنها تولیدکننده واقعا نمی داند فردا که از خواب برمی خیزد چه اتفاقی در حوزه کسب و کار وی ایجاد شده بنابراین همواره ریسک این فعالیت ها بالا است.

سلاح ورزی در این باره گفت: در نظام مجوزدهی عمده کشور‌های موفق با حذف مقرارات زائد به این مرحله رسیده اند، چون مقررات اضافی به اعمال قدرت و فساد می‌رسد بنابراین برای جلوگیری از فساد گسترده یکی از راه‌ها می‌تواند حذف مجوز‌های اضافی باشد.

 در این رابطه یک استاد دانشگاه در گفتگو با اگزیم نیوز گفت:‌ زمانی که اقتصاد کشور در شرایط رکودی به سر می برد طبیعی است که دولت ها شرایط را برای کاهش هزینه های تولید و افزایش زمینه های صادرات مهیا کنند اما این اتفاق تقریبا در هیچ یک از دوره های رکودی در ایران نیفتاده و شاهد چنین حمایت هایی نبوده ایم. بلکه برعکس با ورود اقتصاد به شرایط رکودی دولت به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی و یا سیاست های انقباضی بوده است.

به گفته نیکو اقبال دولت باید به چرخه های اقتصادی اهمیت دهد و بر اساس اصول اقتصادی محیط کسب و کار را در دوره های مختلف اصلاح کند. به عنوان مثال در شرایطی که رونق اقتصادی در کشور حاکم می شود دولت با کاهش اتکا به نفت و حرکت به سمت مالیات به صورت تدریجی شرایط را برای یک اصلاح اقتصادی فراهم کند و در این زمینه به درجه تورم کشور هم توجه ویژه کند. اما دولت ها در ایران در شرایط رکودی مخصوصا اگر با کاهش درآمدهای نفتی هم همراه باشد به شدت روی موضوعاتی مانند مالیات و ... تمرکز می کنند و به این ترتیب بدون توجه به تب تورمی در جامعه  رکود را تشدید می کنند و فعالیت های اقتصادی را کاهش می دهند.

به گفته وی دلیل آن که دوره های رونق رکود اقتصادی در ایران طولانی و متوالی است همین موضوع است. به گفته وی دولت ها در ایران نتوانسته اند ساز و کاری طراحی کنند که بتوانند مالیات را از مودیان به درستی دریافت کنند بنابراین فرار مالیاتی در کشور همیشه بالا بوده و کسب و کارهای زیرزمینی تقویت شده اند و حالا بخش واقعی کسب و کار تاوان این شرایط را می دهد.

این استاد دانشگاه از سیستم بانکی هم به دلیل  بی توجهی به تامین مالی تولید انتقاد کرد و گفت سیاست هایی مانند بنگاه داری در بانک ها باعث شده توانایی آنها برای حمایت از تولید کاهش یابد و حالا دامن بخش اقتصادی را گرفته است.

وی در نهایت از دولت خواست زمینه های اجرایی شدن قوانینی مثل قانون حمایت از تولید و ... را فراهم کند و بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار خود قرار دهد.

کد خبر 30986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =