گام دوم برای عبور از درآمدهای نفتی

موسی احمدی در گفتگو با اگزیم نیوز از ضرورت اصلاح نظام مالیاتی بعد از کاهش وابستگی به نفت در بودجه سخن گفت

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز با اشاره به این که برای جبران فشارهای مالی ناشی از کاهش درآمدهای نفتی به نظر می رسد بهترین راه حل برای دولت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی،تقویت تولیدات داخلی و افزایش درآمدهای مالیاتی است گفت: یکی از معضلات بحث بودجه که با مشکلات مواجه شده، وابستگی به نفت است، البته این وابستگی باعث می شود که قیمت های نفت روی درآمدهای دولت تاثیر داشته باشد و زمانی که قیمت و درآمدها اختلال پیدا کنند متعاقبا بودجه هم آسیب ببیند و به دنبال آن مشکلات منطقه ای ایجاد می شود و قسمتهای مختلف همانند پروژه های عمرانی وارد فاز رکود می شوند.

وی ادامه داد: راه برون رفت از شرایط موجود اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تذکرات لازم را به مجلس و دولت داده اند، بهترین راه این است که از اقتصاد مقاومتی و تقویت تولیدات داخلی استفاده شود. به همین دلیل باید به سمتی برویم که بتوانیم هزینه های پروژه های عمرانی را از گزینه های دیگر همچون اصلاح و بهبود نظام مالیاتی کشور جبران کنیم.

وی افزود: ما به تحرک در بخش‌های مختلف نیاز داریم؛ تحرکی باید در مصرف محصولات داخلی به‌وجود بیاید تا تولید رونق پیدا کند و تولید که رونق پیدا کند از محل مالیات و عوارض آن می‌توان منابع مورد نیاز را برای اداره کشور تأمین کرد.

احمدی درباره بالقوه یا بالفعل بودن وابستگی بودجه به نفت گفت: وابستگی نفت بالقوه نیست بلکه بالفعل است. در سال 94 کمیسیون تلفیق صادرات یک میلیون بشکه با احتساب هر بشکه به قیمت 80 دلار را در بودجه مصوب کرد که وزارت نفت در جواب گفت من صددرصد تمام تعهداتم را اجرا کرده ام. بنابراین نفت وظیفه خودش را انجام داده ولی ما از قسمتهای دیگر مانند اوراق بهادار و امثال آن با مشکل مواجه هستیم. در واقع دیگر منابع با نفت همگام نیستند.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه آیا کشور ما می تواند مثل نروژ از منابع نفتی استفاده کند گفت: ایران یک کشور در حال توسعه است و ظرفیت خوبی برای صنایع میان دستی و پایین دستی مثل پتروشیمی و ... دارد. در اصل بهترین موقعیت تولید و صادرات را داراست. اگر دولت سیاست گذاری صحیحی داشته باشد و تدابیری بیاندیشد که این کاهش وابستگی را از جاهای دیگر تامین نماید می تواند به بهترین نحو از منابع نفتی بهره برداری کند.

کد خبر 3231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =