حمل‌ونقل توسعه‌یافته، زیربنای رونق صادرات است

نماینده سابق مجلس‌ شورای‌ اسلامی نقش حمل‌ونقل ریلی، دریایی و ترانزیت را در رونق صادرات کشور بسیار مهم ذکر کرد و گفت: توسعه‌ نیافتگی مطلوب این بخش ها از دلایل حجم پایین صادرات کشور است.

موید حسینی‌صدر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر ضرورت توسعه زیرساخت های حملی و نقلی کشور با هدف ایجاد بستر افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی تاکید کرد و افزود: متأسفانه دولت، بعد از شکست برجام نتوانست در فضای تعاملی و انعقاد تفاهم‌نامه جامع، اقدام مثبتی در توسعه حمل‌ونقل با کشورهای همسایه ایجاد کند.

وی اضافه کرد: با وجودی که امروزه شرکت‌های حمل‌ونقل دچار افزایش بیکاری و کمبود درآمد شده‌اند، بالا رفتن هزینه‌های حمل‌ونقل، صادرات بسیاری از کالاها را غیراقتصادی کرده است.

وی با بیان اینکه هزینه های حمل‌ونقل ریلی حدود یک‌ پنجم جاده‌ است، توسعه ناوگان ریلی را با هدف رونق صادرات ضروری دانست و ادامه داد: در صورت اصلاح مقررات گمرکی و مقابله با قاچاق و رانت و همچنین ایجاد زیرساخت های ریلی می‌توان سهم صادرات کالاها و خدمات ایرانی را در بازارهای منطقه بیش از پیش افزایش داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور و اتصال ایران به آب‌های آزاد جهان، تصریح کرد: ایران از سمت دریای خزر و از جنوب خلیج‌فارس و دریای عمان با چندین کشور همسایه ارتباط دارد که این موقعیت جغرافیایی، یکی از ظرفیت‌های منحصربفرد برای توسعه صادرات به علت تسهیل در امر حمل‌ونقل است که متأسفانه تاکنون در این زمینه نیز بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود اقدام لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به آسیب های وارده به سرمایه های اجتماعی و اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، یادآور شد: می توان با بهره گیری از نقدینگی بالای بخش‌خصوصی و ایجاد امنیت روانی در بخش های مختلف اقتصادی علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های موجود در بخش های مختلف حمل‌ونقل اعم از دریایی، جاده‌ای و ریلی، زمینه توسعه امکانات موجود در این بخش را که سبب افزایش صادرات خواهد شد را فراهم کرد.

حسینی‌ صدر به دولت آینده پیشنهاد کرد از آنجا که بخش‌خصوصی به دنبال بهره گیری از فرصت ها و موقعیت های مناسب برای سرمایه‌گذاری خرد است، با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و به دور از شعارزدگی از این فرصت برای جذب سرمایه با هدف توسعه زیرساخت های حمل‌ونقلی و در نتیجه توسعه صادرات استفاده کند.

کد خبر 43409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =