چالش های رقابتی صادرات محصولات پتروشیمی

مشکلات خرید مواد اولیه، تأمین منابع مالی، ریسک های تجاری و مشکلات گمرکی موضوعاتی هستند که صادرات محصولات پتروشیمی را تحت تأثیر قرار می دهند

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی و صنعتی P.E.S گفت: کمبود مواد اولیه با کیفیت، عدم حمایت دولت، تعرفه های سنگین، عدم کنترل گمرک، افت مداوم ارزش کالا و ... از علل نزول صنعت پلی اتیلن در بازارهای جهانی است. محسن جمالیان در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص چالش های خرید مواد اولیه مورد نیاز از بورس کالا یا تأمین ارز از بازار ارز گفت: مزیت سیستم عرضه در بورس این است که در صورت تداوم، واسطه یا دلال حذف خواهد شد، اما تهیه مواد اولیه باز هم با مشکل روبه رو است حتی گاهی با قیمت گران تر مواد اولیه را تهیه می کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت پلی اتیلن برخی واحدهای صنعتی فعال توان مالی کافی برای خرید مواد اولیه خود از بورس را ندارند و به ناچار مواد اولیه موردنیاز خود را از دلال ها و دست دوم فروشی ها می خرند و این امر سبب به وجود امدن تورم در قیمت مواد اولیه می گردد. همچنین تولیدکنندگان از فناوری هایی استفاده می کنند که به روز نیستند و توان و قدرت رقابتی از نظر کیفیت کالا را در بازار ندارند.

وی افزود: در زمینه فروش کالا نیز واحدهای صنعتی با مشکل مواجه هستند، تولیدکنندگان مجبورند مواد اولیه را به صورت نقدی بخرند اما پول حاصل از فروش کالای خود را به صورت مدت دار دریافت کنند به همین دلیل مشکلات در چرخه مالی آنها بوجود می آید.

جمالیان در خصوص مشکلات بازارهای صادراتی در صنعت تولیدمحصولات پلی اتیلن گفت: کشور عراق بسیار خوب است اما نوسان ایجاد شده در عراق سبب ایجاد نا امنی در تاجران و بازرگانان شده و صادرات به این کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی با اشاره به عدم کنترل گمرک و صادرات اجناس بی کیفیت که سابقه ایران را به شدت زیر سوال می برد و بازارهای به دست آمده را از چنگ صادرکننده ها خارج می سازد گفت نبود امکانات بانکی در دوران تحریم هم نمونه ای ار مشکلات ما بود که تا مرحله قرارداد پیش می رفتیم اما به دلیل نبودن LC موفق به عقد قرارداد نمی شدیم.

جلالیان ادامه داد: باید تدابیری اندیشیده شود تا پتروشیمی با صنایع پایین دستی همکاری کرده و مواد اولیه با کیفیت مطلوب را در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانیم با رقیب خود کشور ترکیه رقابت کنیم. رئیس هیئت مدیره P.E.S درخصوص مزیت های صادراتی کشورهای رقیب گفت: از جمله کشورهای رقیب ترکیه، عمان، امارات است که دولت آنها با در اختیار قرار دادن سوبسید و محصولاتی با قیمت پایین حمایت خود را از صادرکننده هایش اعلام می دارد، اما متاسفانه دولت ما چنین اقداماتی را انجام نمی دهد حتی قبل از تحریم ها کشور ما دچار خود تحریمی شده بود،مشکلات بانکی، عدم همکاری پتروشیمی با تولیدکننده های داخلی و... باعث شد تا صنعت فوق گسسته گردد.

وی در خصوص سیاستهای دولت جهت تسهیل روند صادرات گفت: به نظر من دولت باید از NGO های فعال در صنعت پلی اتیلن کمک گرفته و سپس تصمیم بگیرد نه اینکه به تنهایی نظر خود را به مرحله اجرا برساند.

جمالیان در پایان در خصوص مشکلات ارزی گفت: مشکل عمده که ما بسیار رنج می بریم تفاوت نرخ است. با توجه به اینکه تحریم ها لغو شده و LC گشایش یافته اما باید ارز ما یکی باشد، بر فرض مثال اگر صادرکننده ای با دلار گران LC باز کند سودی عاید او نخواهد شد.

کد خبر 4510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =